Szent Pál élete
Szent pál élete
1. TARSZOSZTÓL A MEGTÉRÉSIG
Pál apostol életéről két forrás áll rendelkezésünkre. Az első Pál levelei. Az apostol ismételten hivatkozik életének eseményeire a levelekben, ez nagy segítség az események hiteles rekonstruálásban. A nehézség viszont az, hogy a levelekből nem építhető fel az egész életút, csak részletek állnak rendelkezésünkre, sok a hiányzó láncszem. Ezeket a hiányokat az ApCsel segítségével próbáljuk meg kiegészíteni. Lukács beszámolója Pál damaszkuszi útjától római fogságáig kíséri el az apostolt. Életének vége így bizonytalanságban marad. Csak a hagyományból tudjuk, hogy Néró császár keresztényüldözése idején halt vértanúhalált Rómában 63 és 67 között.
Szent Pál a kisázsiai
Tarszosz városában született. A város a Földközi-tenger partján feküdt.
Gazdag kereskedő város volt, ahol zsidók is éltek. Saját egyetemmel
rendelkezett, ahol Pál elsajátíthatta azt a retorikai tudást, amelyet a
levelekben megcsodálhatunk. Megtérése előtt Saulnak hívták, mint a zsidók első királyát. Megtérése után a Pál, Paulosz, azaz „kicsi” nevet kapta, talán alacsony termete miatt. Leveleinek elején
már ezen az új néven mutatkozott be. Szülei
jómódúak lehettek. Egyrészt Pál római polgárjogot örökölt tőlük, másrészt a
tarszoszi egyetem után fiukat Jeruzsálembe küldték tanulni. Pál maga úgy
mondja, hogy „Gamáliel lábainál”
tanult. Gamáliel a kor híres és bölcs rabbija volt, akinek egy bölcs döntéséről
az ApCsel is beszámol. Jeruzsálemben elsajátította a farizeusi hagyományokat. Ezenkívül a sátorkészítéshez is értett. Missziós útjai során, ha szegényebb
volt a keresztény közösség, ezzel kereste meg a kenyerét.
Pál jellemét a buzgóság, sőt fanatikusság
jellemezte abban, aminek igazáról meg volt győződve. Először a farizeusi hagyományokban
volt buzgó, majd megtérése után Jézus hirdetésében. A Gal-ban így jellemzi
saját magát: Hallottátok ugye, hogy
viselkedtem egykor a zsidó vallásban: könyörtelenül üldöztem Isten egyházát és
pusztulására törtem. A zsidó vallásban fölülmúltam számos fajtámbeli
kortársamat, mert szerfölött buzgólkodtam atyáim hagyományának érdekében.
Pál nőtlen
volt, és ezt az életformát ajánlotta a korintusiaknak is. Ez ellentétben állt a
zsidó és a farizeusi hagyománnyal, amely nagyon komolyan vette a Teremtés
könyvének felszólítását: „szaporodjatok és sokasodjatok”, és gyakorlatilag
kötelezővé tette a családalapítást. Pál azért ajánlja a nőtlen életformát, mert
annak, aki házas, élete párjára és családjára is gondot kell viselnie, a nőtlen
viszont megteheti, hogy csak Istennel törődik.
3. Megtérése (ApCsel 9,1–19)
Saul buzgó farizeus volt, aki kimondottan a keresztényeket tekintette fő ellenfelének. Az
ApCsel szerint jelen volt Szent
István első vértanú megkövezésénél, ahol buzgón vigyázott a megkövezők ruháira.
Megint csak az ApCsel szerint azért ment
Damaszkuszba a Szanhedrin megbízásával, hogy rabláncra fűzze az ott talált
keresztényeket. Nem valószínű, hogy a főtanács erre felhatalmazhatta volna, de
heves természetéből adódóan elképzelhető, hogyha joga lett volna rá, ezt tette
volna a legszívesebben. Felhatalmazása valószínű arra volt, hogy a kialakulóban
lévő damaszkuszi keresztény közösségből visszatérítse
a kereszténnyé lett zsidókat. Damaszkusz erősen hellenizálódott pogány
város volt, ahol azonban jelentős számú zsidó élt. Közülük kerülhettek ki az
első keresztények.
Damaszkusz közelébe érve látomásban volt része. Jézus jelent meg neki, és azt kérdezte
tőle: Miért üldözöl engem? Jézus tehát azonosította magát a keresztényekkel: amikor a keresztényeket
üldözik, Jézust üldözik. Saul külsőleg megvakult,
de új látást kapott a hit által, és
rájött, hogy igazából eddig volt vak. Damaszkuszban egy Ananiás nevű keresztény
megkeresztelte.
Pál látomása a feltámadt Jézussal való találkozás. Leveleiben többször is utal
rá, hogy apostoli küldetését nem az
apostoloktól kapta, hanem közvetlenül,
magától Jézustól: Jézus feltámadása után megjelent Péternek, aztán a tizenkettőnek. Majd egyszerre több, mint
ötszáz testvérnek. Aztán Jakabnak jelent meg, majd valamennyi apostolnak.
Mindnyájuk után pedig nekem is megjelent, mint olyannak, aki akkor született
meg, amikor senkise várta (1Kor 15,6-8).
Pál látomása tehát igazából a feltámadt Jézussal való találkozások sorába
illeszkedik.
Pál három évet töltött Damaszkuszban. Itt ugyanolyan hévvel látott Jézus hirdetéséhez, mint
ahogy eddig üldözte. Leveleiben említést tesz egy arábiai misszióról is,
amelyről azonban semmit sem tudunk. Valószínű, hogy rövid ideig tartott, és nem
volt sikeres. Utána visszatért Damaszkuszba. Egy idő után azonban az itteni
zsidók az életére törtek. Aretász király helytartója őriztette miatta a várost,
a keresztények azonban éjszaka kosárban leengedték a városfalon kívülre, és így
sikerült megszöknie.
Ekkor Jeruzsálembe ment, ahol találkozott Péterrel és Jakabbal. Tizenöt napot töltött velük, a júdeai
igehirdetésben nem vett részt. Ez a tizenöt nap valószínűleg azért volt fontos
számára, hogy igehirdetését az apostolok
áldásával végezhesse, illetve hogy olyan emberekkel találkozzék, akik
személyesen ismerték Jézust földi élete során. Pál ezután visszatért
szülővárosába Tarszoszba.
5. Szent Pál életműve
Szent Pál életművének jelentősége a kereszténységre
nézve felbecsülhetetlen. Leveleit, amelyeket konkrét
egyházközségeknek írt konkrét ügyben, hamarosan összegyűjtötték, és minden
egyházban olvasták. Sőt hamarosan Pál leveleinek mintájára tanítványai
újabb leveleket készítettek (pl. Ef, 1Tim, Tit). A sors fintora, hogy Pál
életének legnagyobb küzdelme, amelyet Jakab híveivel folytatott a mózesi
törvény megtartásáról nagyon gyorsan a süllyesztőbe került. A kereszténység
rendkívül gyorsan terjedt a pogányok között. A zsidókeresztények először elenyésző kisebbséggé lettek, majd a
második zsidó háborút (Kr. u. 135) követő szétszóratás miatt megszűntek létezni. Pál levelei
azonban, amelyek örök időkre szóló tanítást és Jézus művének maradandó értelmezését adják, fennmaradtak az Egyházban.