Szent Pál missziós útjai
AZ ELSŐ MISSZIÓS ÚT
Pál maga így számol be útjairól a 2Kor-ban: Sokszor voltam vándorúton. Veszélyben
forogtam folyóvizeken, veszélyben rablók miatt, veszélyben népem körében,
veszélyben a pogányok között; veszélyben a városokban, veszélyben a pusztaságban;
veszélyben tengeren, veszélyben az áltestvérek között. Pál nem túloz. Az
ókori keletnek jó úthálózata volt –
gondoljunk csak az egész Római Birodalmat behálózó kövezett utakra –, de ez nem
tette biztonságosabbá az utazást. A közbiztonság
rendkívül rossz volt. Az utazó
bármikor számíthatott arra, hogy rablók kezébe kerül, ezért nem volt célszerű
egyedül utazni. Pál is mindig vitt magával valakit, legtöbbször több
segítőtársat is. Az utazók legtöbbször karavánokhoz
csatlakoztak, hogy a nagyobb számú csoportban jobban védve legyenek a rablóktól.
A fogadók
sem voltak biztonságosak. A római utak mentén kb. 35 km-re követték egymást. A
vendégfogadó épülete egy udvart vett körül, három vagy négy oldalról, és a földszinten
voltak a közös helyiségek, aludni pedig az emeleten lehetett. A pénzes
vendégnek külön szoba járt, de annak, akinek lapos volt a pénztárcája,
idegenekkel kellett egy helyiségben aludnia. Hogy hánnyal, ez attól függött,
hogy a fogadós hány ágyat tudott bezsúfolni a szobába. Ha az utazók nem akarták
csomagjaikat mindenhová magukkal vinni, őrizetlenül kellett hagyniuk, amíg
tisztálkodtak vagy étkeztek. Hogy milyen könnyű
volt lopni ilyen körülmények között, ezt nem kell hangsúlyozni.
Figyelembe kell vennünk az utazás tempóját is, amely nem mérhető a maihoz. Ha az utazó a szárazföldi utat választotta, akkor egy nap alatt kb. harminc km-t tudott megtenni. Ha vidék hegyes volt, akkor még ennyit sem. A hajóút gyorsabb volt, de a Földközi-tengeren a viharok miatt késő ősztől kora tavaszig a hajózás szünetelt. Külön személyszállító hajók nem voltak, az utazók a kereskedelmi hajókra szálltak fel. Ha tehát valaki egyik kikötőből el akart jutni egy másikba, meg kellett várnia, amíg megfelelő hajó indult. A forgalmasabb kikötőkben nem kellett sokat várni.
2. Az első missziós út
István
vértanú halálakor üldözés tört ki Jeruzsálemben a keresztények ellen. A
menekülők eljutottak egészen a szíriai Antióchiáig,
ahol a zsidók és pogányok is egyaránt keresztény hitre tértek. Jeruzsálemből Barnabást küldték Antióchiába a
közösség megerősítésére, aki viszont elment Pálért Tarszoszba, és elhívta
Antióchiába. Virágzó közösség jött létre, amely Pál missziós útjainak központja
lett. Az ApCsel szerint itt hívták a megtérteket először chrisztianoi-nak, krisztusinak,
azaz kereszténynek.
Az ApCsel beszámol arról, hogy Pál és Barnabás újra ellátogatott Jeruzsálembe, hogy az
éhínség miatt küszködő jeruzsálemi híveknek segítséget vigyenek. Visszatérve
Antióchiába istentiszteletet és böjtöt tartottak, és ekkor a Szentlélek arra
indította a közösséget, hogy Pált és Barnabást missziós útra küldjék.
A missziós út első állomása Ciprus szigete volt. Itt Pál vaksággal sújtotta a gonosz Barjézu
varázslót, aminek hatására Sergius
Paulus helytartó keresztény hitre tért. Az ApCsel beszámolójának ez a része
meglehetősen apokrif ízű. Nem tudjuk, hogy Lukács itt milyen forrást használt,
de a történet nagyon legendásnak tűnik. Fordítsuk figyelmünket inkább a folytatásra.
Ezután áthajóztak a szárazföldre, és Kis-Ázsiának azt a vidékét járták be, amely Tarszosztól északra található. Az első állomás a pizídiai Antióchia volt. Pál és Barnabás a zsinagógában kezdte az igehirdetést, de amikor a zsidók elutasították őket, a pogányokhoz fordultak. A zsidók elégedetlenkedése miatt távozniuk kellett a városból. Ikóniumban hasonlóan jártak, mint Antióchiában. Lisztrában Pál meggyógyított egy bénát, mire a pogányok isteneknek vélték őket – a magas Barnabást Jupiternek, a bőbeszédű Pált Hermésznek –, és bikát akartak nekik áldozni. Hamarosan azonban megjelentek Pál ellenlábasai Antióchiából és Ikóniumból, akik rávették a népet, hogy megkövezzék Pált. Ő azonban nem halt bele a megkövezésbe, hanem Barnabással együtt Derbébe távozott. Innen visszatértek Antióchiába. Kb. 3000 km-t tettek meg. Nem tudjuk, hogy mennyi időt töltöttek egy-egy városban, de a missziós út legalább 2 évig tartott. Pál ezután nem tartott rendszeres kapcsolatot ezekkel az egyházközségekkel, valószínű hogy ezek gondját Barnabásra bízta.
Pál
missziós módszere nyilvánvaló már az
első missziós út során. Először a szinte minden görög városban meglévő zsinagógába mentek be, és ott hirdették
Jézust. A zsidók kisebb része megtért, a nagyobb rész viszont ellenük fordult.
Ott voltak viszont minden városban a jó
szándékú pogányok, akik fogékonyak voltak a Pál által hirdetett igére. Így
bár legtöbb helyről menekülniük kellett, maguk mögött tudtak hagyni egy kis
közösséget, amely zsidókeresztényekből
és pogánykeresztényekből állt.
Szent
Pál célja az volt, hogy elvigye az evangéliumot a föld végső határáig. Az első
missziós út sikerén felbuzdulva ezért vágott neki a másodiknak, hogy nyugat
felé haladva tovább hirdesse Jézus jó hírét. Közvetlen célja az volt, hogy Efezusban, az Égei-tenger partján
található kikötővárosban alakítsa ki támaszpontját,
ahonnan a nyugati missziót szervezheti. Tarszoszon keresztül haladva újra
meglátogatta az első missziós úton alapított egyházakat. Derbében vagy Lisztrában
maga mellé vette a fiatal Timóteust,
akinek anyja, Euniké talán az első missziós út során tért meg. Timóteust ezután
végig ott találjuk Pál mellett mint leghűségesebb
segítőtársát.
A pizídiai Antióchiát elhagyva azonban Pál és társai
ismeretlen okból letértek az efezusi útról, és északra, a galaták földje felé vették az irányt. A galaták kelták voltak, akik a Kr. e. 2.
században települtek ide az Ibériai-félszigetről. Pál valamilyen betegség miatt hosszabb időt volt
kénytelen közöttük tölteni, s közben keresztény közösségeket alapított: Hiszen tudjátok, hogy először beteg testtel
hirdettem nektek az evangéliumot, és ti kiálltátok a próbatételt, amelyet testi
állapotom jelentett számotokra – írta később a Galata levélben.
Pál a galatáknál tett látogatás után eltért eredeti
céljától, és nem indult vissza dél felé, Efezus felé, hanem tovább folytatta
útját É-Ny-ra, a tengerparti Troászba. Itt éjszakai látomásban egy makedón férfi jelent meg előtte és Makedóniába
hívta. Pál engedelmeskedett a hívásnak, hajóra szállt és áthajózott Európába. Az első Európában alapított közösség Filippiben volt. Itt nem volt zsinagóga,
hanem a zsidók a folyóparton gyűltek össze imádkozni. Pál hamarosan megtérítette
Lídiát, a gazdag bíborárus asszonyt,
aki a házába fogadta. A filippi közösséget három nő vezette: Lídia, Szintiche
és Evodia. Amikor Pál egy ördögűzéssel kivívta a helyi lakosság ellenszenvét,
tovább utazott nyugat felé. Tesszalonikában
telepedett le. Itt nem volt gazdag pártfogója, keményen dolgozott, és közben hirdette
az igét. Amikor innen is kiutasították, dél felé fordult, és Athénben próbált közösséget alapítani.
Az ApCsel szerint az Areopáguszon is
mondott beszédet, és az ismeretlen
istennek állított oltárnál kezdett arról beszélni, hogy ő ezt az ismeretlen
istent hirdeti. A görögök szívesen hallgatták, amíg Jézus feltámadásáról nem kezdett
beszélni. Ekkor azonban otthagyták.
A sikertelen athéni kísérlet után Pál Korintust vette célba. Itt már keresztényeket talált: Aquilát és Priscát, egy zsidókeresztény házaspárt, akik fontos segítőtársai lettek. Pál másfél évet töltött Korintusban. Innen írta a tesszalonikaiaknak a két levelet. Amikor a helyi zsidók Gallio helytartó elé vezették – bár a helytartó nem ítélte el –, Efezusba hajózott. Magával vitte Aquilát és Priscát, akiket Efezusban hagyott, hogy ott alapítsák meg azt a keresztény központot, amelyet már útja elején eltervezett. Pál rövid efezusi tartózkodás után hajóra szállt, hogy visszatérjen Antióchiába és beszámoljon a kb. 5 éves missziós út eredményeiről.
Pál
valószínűleg lelkes fogadtatásra számított Antióchiában, azonban nem így
történt. Az antióchiai közösséget feszültség marcangolta. Jeruzsálemből olyan
zsidókeresztények érkeztek, akik azt tanították, hogy a megkeresztelkedéssel együtt jár a körülmetélkedés és a mózesi törvény
megtartása is. Arra hivatkoztak, hogy Jézus maga is megtartotta a Törvényt.
Jeruzsálemben, ahol a keresztények nagy százaléka a zsidók közül került ki,
szinte logikus volt, hogy a kereszténnyé lett zsidók folytatták őseik
hagyományait és továbbra is eljártak a zsinagógába, illetve a Templomba.
Antióchiában azonban a jeruzsálemi tanítók megjelenése feszültséget okozott. A
közösség jelentős hányada pogánykeresztény volt. Akkor most őket is körül kell
metélni, és a zsidó törvények megtartására bírni? Pál számára ez még nagyobb
problémát jelentett, hiszen görög területen folytatott missziót, ahol a zsidók
kisebbségben voltak, a görögök pedig
többségben. Másrészt Pált a
gyakorlati megfontolásokon kívül egy teológiai is vezette. Arra a meggyőződésre
jutott, hogy Jézus keresztáldozata
megtisztított a bűntől, és feleslegessé
tette az állatáldozatokat és a Törvény megtartását még a zsidók számára is.
Az antióchiaiak tehát úgy határoztak, hogy Pált és Barnabást Jeruzsálembe
küldik a kérdés tisztázására.
Pál magával vitte Jeruzsálembe Tituszt is, aki pogánykeresztény volt, valószínűleg, hogy a jeruzsálemieknek személyes benyomásuk is legyen a pogányok között végzett misszióról. Péter, Jakab és János fogadta őket. Pál és Barnabás beszámolója nagy hatással lehetett a jeruzsálemiekre, mert úgy tűnik, hogy ellenvetés nélkül fogadták el, hogy Pál hirdesse tovább az evangéliumot a körülmetéletlenek között, Péter pedig a zsidók között. A pogányoktól mindössze azt kérték, hogy „tartózkodjanak a bálványoknak áldozott hústól, a vértől, a fojtott állattól és a paráznaságtól.” Pál és Barnabás tehát sikerrel távozott Jeruzsálemből.
3. Az antióchiai konfliktus (Gal 2,11–14)
Nem sokkal ezután tekintélyes látogató érkezett
Jeruzsálemből: Péter. Kezdetben
teljesen alkalmazkodott az antióchiai szokásokhoz, és zsidó létére együtt étkezett a pogánykeresztényekkel.
Ekkor azonban Jeruzsálemből megérkeztek Jakab
hívei, akik úgy látszik, hogy nem tudták megemészteni a jeruzsálemi
határozatot. Nem voltak hajlandóak közös asztalhoz ülni a pogánykeresztényekkel
és követelték, hogy a zsidókeresztények
a Törvényt betartva szakítsák meg velük
az asztalközösséget. Nógatásukra
egyre több zsidó hagyta ott a közös asztalt, és étkezett együtt Jakab híveivel.
Végül Péternek is döntenie kellett, és ő is visszavonult a pogányok asztalától,
akárcsak Barnabás. Péter talán egyensúlyozni próbált a két párt között, magatartását
azonban Pál kétszínűségnek tartotta és szembeszállt vele.
A Galata levélben pár mondatban leírt
vitának a valóságban nagy jelentősége volt. Pál magára maradt Antióchiában, nem tudta érvényesíteni a jeruzsálemi
határozatot ellenfeleivel szemben, akik Pétert és Barnabást is maguk mellé
állították. Antióchiában a keresztény közösség ezután valószínűleg
kettészakadt. Pál sietett elhagyni a várost, és többet nem is tért oda vissza.
A konfliktus azonban ezzel nem szűnt meg, sőt csak most kezdődött igazán. Jakab követői, akik megerősödve kerültek ki az antióchiai
vitából, végig a nyomában voltak, és a Pál által alapított egyházakban is
megpróbálták rávenni a keresztényeket a Törvény megtartására.
Pál elhagyva Antióchiát újra meglátogatta Kilikia egyházait, amelyeket az első út
során alapított, majd a galaták földjét
érintve Efezusba ment. Itt újra
találkozott Aquilával és Priscával, akik közben megszervezték az efezusi
egyházat. Pál innen, Efezusból írta leveleinek
többségét: Gal, Fil, Filem, Kol és 1Kor-t. Efezus mindezekhez a városokhoz
közel volt, a „postások” egy hét alatt eljuttathatták leveleit a címzettekhez.
A korábban alapított egyházakban
felmerült problémák között kiemelkedett a korintusi
egyház, ahol a közösség szétszakadása
fenyegetett. Miután Pál megírta nekik az 1Kor-t, kénytelen volt személyesen is elmenni, hogy helyreállítsa
az egységet. Ezután észak felé indult, és a tesszalonikai és filippi közösséget
meglátogatva tért vissza Efezusba. Korintusban azonban a feszültség nem csökkent.
Pál megírta az idők folyamán elveszett „könnyek
levelét”, amelyet Titusz vitt el
Korintusba. Pál közben észak felé, Filippin és Tesszalonikán át Illíriába, a
A gyűjtés szállítása nem volt veszélytelen feladat. Hogy a legkisebb helyet foglalja, valószínűleg aranypénz formájában vitték. A rablók dolgát megnehezítendő a pénzt a testükre erősítették: pénztartó övükbe tették, illetve ruhájukba varrták. A küldöttség létszámát aszerint kellett megállapítani, hogy hány ember tudta viszonylag kényelmesen övébe rejtve és ruhájába varrva vinni a pénzt. Pál és kísérői tehát gyalogosan mentek Tesszalonikán át Filippibe, majd hajóra szálltak. Milétoszban Pál elköszönt az efezusi egyház presbitereitől, és Timóteust Efezusban hagyta. Palesztinában Cesareában kötöttek ki, ahonnan még két napot kellett gyalogolni Jeruzsálemig.
Pál joggal félhetett jeruzsálemi találkozástól.
Egyrészt a kereszténységre át nem tért egykori farizeus barátaival, akik
nyilván árulónak tartották, másrészt Jakabbal és híveivel. Pál biztosan békülésének jelét is akarta adni a
gyűjtés hozatalával. Jakab és a jeruzsálemiek valóban jó szívvel fogadták a
gyűjtést. Egyetlen dolgot kértek Páltól, hogy végezze el a Törvény által előírt
tisztulási szertartást, amelyet
minden zsidónak el kellett végezni, aki pogány földről tért haza. Ez azzal
járt, hogy a harmadik és hetedik napon el kellett mennie a Templomba, ahol egy
pap meghintette vízzel. Pál ezt vállalta is, de a terv mégis kudarcot vallott.
A jeruzsálemi nem keresztény zsidók,
amikor meglátták a Templomban, rátámadtak,
és azzal vádolták, hogy a kíséretében lévő pogánykeresztény Trofimoszt bevitte a
Templomnak arra a részére, amely a nem zsidók előtt zárva volt. A jeruzsálemi testőrség parancsnoka, Claudius Lisias
ezredes, hogy lecsillapítsa a tömeget, letartóztatta Pált.
Először a Szanhedrin elé állították, de a farizeusok és a szadduceusok
összevesztek, és nem voltak képesek ítéletet hozni róla. Amikor a testőrség parancsnoka
meghallotta, hogy gyűlölői megpróbálják Pált a börtönben megölni, továbbküldte
Cesareába, hogy Felix helytartó
döntsön róla.
Felix helytartó halogatta Pál ügyét, aki így két évig raboskodott Cesareában. Ekkor új helytartó, Portius Festus érkezett, és a zsidó
vezetők újra felmelegítették Pál ügyét. Festus azt ajánlotta, hogy vigyék Pált
ítéletre Jeruzsálembe. Pál erre római polgár voltára hivatkozott, és arra a
jogára, hogy a császár döntsön ügyéről.
Ekkor Pál több fogoly, katonák és egy
római százados kíséretében hajóra szállt
annak ellenére, hogy közeledett a tél, és ilyenkor veszélyes volt a tenger.
Kréta partjainál nagy viharba kerültek, és a hajó irányíthatatlanná vált. Végül
Málta partjainál szenvedtek hajótörést. Három hónapot kellett
Máltán tölteniük, amíg a hajózás újra beindult. Így értek végül Rómába.
Az ApCsel szerint ezután még két év fogság következett Rómában, majd Pált szabadon engedték.
Az ApCsel beszámolója itt véget ér. A hagyomány szerint fogsága után eljutott
Hispániába is – ahogyan korábban tervezte –, de erről sem levelei, sem az
ApCsel nem tudósítanak. A hagyomány szerint a Nero-féle keresztényüldözés idején halt meg Kr. u. 63 és 67 között. Mivel római polgár volt, lefejezték. A képeken és szobrokon
emiatt karddal ábrázolják.