Szent Pál levelei
Szent Pál levelei
A PÁL-I LEVELEK MŰFAJA ÉS A TESSZALONIKAIAKHOZ ÍRT LEVELEK
Szent Pál írott műveit magyarul levélnek szoktuk hívni. Az elnevezés nem szerencsés, mivel
levélnek hívjuk azokat az írásműveinket is, amelyek egyáltalán nem irodalmi
alkotások, hanem konkrét címzetthez szólnak, személyes és bizalmas
információkat tartalmaznak, és általában megadott alkalomra íródtak.
Pál műveinek nagy részében jelen van az episztola műfaj is. Az episztola
irodalmi alkotás, amelyet többen is olvashatnak, tartalma a nyilvánosságra
tartozik. Olyan tanításokat olvashatunk benne, amelyek nem egy adott alkalomra
szólnak, hanem minden időben igazak.
Szent Pál leveleiben keveredik egymással a levél és az episztola műfaja:
találunk bennük csak a címzetteknek szóló alkalmi üzeneteket, de a
nyilvánosságra tartozó örökérvényű tanításokat is.
Pál leveleinek gyakori stíluseszköze a diatribé. Ezt a műfajt Pál a tarzoszi egyetemen sajátíthatta el, és a görög filozófiából vette kölcsön. Igazából írott formája a párbeszédes vitának. A vitapartnerek érveire szónokias, néha fellengzős, gunyoros stílusban válaszol. Érveit a retorika nyújtotta lehetőségeket igénybe véve, sziporkázva fejti ki a címzettek meggyőzésére. Pál leveleiben a vitapartnerek általában a tévtanítók által félrevezetett keresztények. A tévtanítás alkalmat ad Pálnak arra, hogy teológiai gondolatait gondosan megfogalmazva, hatásosan tárja a címzettek elé.
Az Eucharisztia Szent Pál tanításában: https://drive.google.com/file/d/1tpxV0DqYlroJoEH1G25Mtj9shZQla6-S/view?usp=drive_link
Szent Pál egyháztana: https://drive.google.com/file/d/1OUXOfHi4BYGqNYzfDAV79I2RSmMeRq5T/view?usp=drive_link
Szent Pál egyháztana: https://drive.google.com/file/d/1qUL3YBB1lqDnvP0fhGixuudaxKQetdA5/view?usp=drive_link
Szent Pál vértanúsága: https://drive.google.com/file/d/1AuWOOugZkQt-0z2dqADJhPCUxRs_rx8i/view?usp=drive_link
2. Az 1–2Tessz keletkezésének körülményei
Pál
2. missziós útja során jutott el Tesszalonikába (ma Szaloniki). Filippiből
érkezett ide. Filippi és Tesszalonika egy fontos kereskedelmi út, a Via Egnatia mellett feküdt, amely a Birodalom
keleti és nyugati felét kötötte össze. Tesszalonika Makedónia tartomány fővárosa
volt tengeri kikötővel. Pál biztosan azért állt meg itt, mert úgy remélte, hogy
innen az evangélium könnyen terjedhet tovább.
Filippiben Pálnak szerencséje volt, mert Lidia, egy
gazdag zsidó asszony a házába fogadta és gondoskodott róla. Így Pál minden
idejét az igehirdetésnek szentelhette. Tesszalonikában azonban a saját keze munkájából kellett megélnie,
így kevesebb ideje maradt a prédikálásra. Leginkább azokat az embereket tudta
elérni, akikkel együtt dolgozott, illetve akik megfordultak sátorkészítő
műhelyében: az egyszerű iparosokat.
Az ő családjaik alkották a tesszalonikai egyházat.
Pálnak mintegy egy évi tartózkodás után a zsidók áskálódása
miatt menekülnie kellett a városból.
Athén felé vette az irányt. Athénban nem fogadták jól, így tovább ment
Korintusba. Itt kapta a hírt, hogy a tesszalonikai keresztények közül többen abbahagyták a munkát, mert minden
pillanatban várják Jézus második eljövetelét, és úgy gondolják, hogy addig már
munka nélkül is kihúzzák. Mások szeretteikért aggódtak, akik meghaltak, mielőtt
Jézus újra eljött volna. Ezek a kérdések késztették Pált arra, hogy megírja
számukra a két levelet. Mindez Kr. u. 51-ben történhetett. A két levél keletkezése
között pár hónap telhetett el. A tesszalonikaiaknak írt levelek az Újszövetség legkorábban keletkezett
iratai.
De miért írt Pál két nagyon hasonló levelet röviddel
egymás után? Van egy olyan feltevés, amely szerint a tesszalonikaiak közül
egyesek kétségbe vonták, hogy Pál írta
az első levelet, és továbbra is mindent úgy tettek, mint annak előtte. Pál
ezért megírta, pontosabban lediktálta a második levelet is, majd ellátta a
kézjegyével: Itt a saját kezű köszöntésem:
Pál. Minden levelet így írok alá: ez a kézírásom. Az ókorban ugyanis diktálták a leveleket, ráadásul Pál keze eldurvulhatott a sátorkészítői
munkától, ezért nehezére eshetett
írni. A tűt áthúzni a vastag bőrön nem éppen kézkímélő munka. A Gal végén ezért
olvassuk: Nézzétek csak, mekkora betűkkel
írok nektek, a saját kezemmel. Az 1Tessz-t tehát végig diktálta, de még nem
gondolt arra, hogy alá kéne írnia. Mivel azonban voltak olyan tesszalonikaiak,
akik kétségbe vonták, hogy Pál írta, a 2Tessz végére már odakaparintotta durva kezével a
kézjegyét, hogy a címzettek biztosak lehessenek benne, hogy tőle származik
a levél.
3. Tartalom
Az
1. és a 2. levél tartalmilag
rendkívül hasonló. A második levél
gyakorlatilag megismétli az elsőt, jobban hangsúlyozva, hogy Jézus második eljövetele
előtt a gonosz nagyon tevékeny lesz.
Az első levélben Pál először is megdicséri a tesszalonikai híveket hitükért, áldozatos szeretetükért és állhatatos reményükért,
amelynek híre egész Görögországot bejárta. Utána rátér a problémákra: azoknak,
akik olyan közelre várták Jézus második eljövetelét, hogy abbahagyták a munkát,
a saját példáját hozza fel: amíg ott
élt Tesszalonikában, maga is keményen
dolgozott. Krisztus második eljövetelét úgy kell várni, hogy addig is
Istennek tetsző életet kell élni. A 2. levélből származik a híres mondat: Aki nem akar dolgozni, az ne is egyék.
Azokat, akik szeretteik miatt aggódtak, akik meghaltak
Jézus második eljövetele előtt, Pál azzal nyugtatja meg, hogy a végső napon mindenki fel fog támadni:
először azok, akik már meghaltak, majd azok, akik még életben vannak.
4. Szövegelemzés:
a) Az elhunytak sorsa (1Tessz 4,13–18)
Nem akarjuk, testvérek, hogy az
elhunytak felől tájékozatlanok legyetek, hogy ne szomorkodjatok, mint a
többiek, akiknek nincs reményük. Ha Jézus,
mint ahogy hisszük, meghalt és föltámadt, akkor Isten azokat is,
akik Jézusban hunytak el, vele
együtt föltámasztja. Az Úr tanítása alapján ugyanis ezt mondjuk nektek: mi élők,
akik az Úr eljöveteléig megmaradunk, nem előzzük meg az elhunytakat. |
Jézus
feltámadása a bizonyíték arra, hogy az elhunytak is feltámadnak. Jézusban elhunyni azt jelenti, hogy Jézusba vetett hittel elhunyni. |
A parancsszóra, a főangyal kiáltására,
Isten harsonazengésére az Úr maga száll le a mennyből, s először a Krisztusban
elhunytak támadnak fel. Azután mi élők, akik megmaradtunk, a felhőkön velük
együtt elragadtatunk a magasba Krisztus elé, és így mindenkor az Úrral leszünk. Vigasztaljátok tehát egymást ezzel a
tanítással. |
Pál
az apokaliptika műfaji eszközeivel
írja le a világ végét, Jézus második eljövetelét: a főangyal kiált, Isten
harsonája zúg és Jézus leszáll
az égből. Ezután feltámadnak a halottak, és az élők elragadtatnak a mennybe. Mindenkor az Úrral leszünk: az első hívek számára az volt a legfontosabb, hogy együtt lehetnek Jézussal, akit szerettek. |
b) Óvás a tétlenségtől (2Tessz 3,6–13)
Urunk Jézus Krisztus nevében meghagyjuk
nektek, testvérek, hogy kerüljetek minden olyan testvért, aki rendetlen
életet él, s nem követi, amit hagyományként tőlünk kapott. Tudjátok magatok
is, hogy kell minket követni. Hiszen nem éltünk köztetek rendetlenül. Senki
kenyerét ingyen nem ettük, hanem keserves fáradsággal, éjjel-nappal megdolgoztunk érte, hogy egyikteknek se legyünk
terhére. Nem mintha nem lett volna jogunk rá, hanem hogy példát adjunk nektek
követésünkre. |
A
rendetlen életet élő testvérek abbahagyták a munkát. Ez
alatt az idő alatt nyilván azok kenyerét ették, akik helyettük is dolgoztak.
Pál
a saját példáját hozza fel: maga is keményen dolgozott Tesszalonikában,
és nem fogadta el, hogy eltartsa a gyülekezet, mint Filippiben. A
tesszalonikai testvérek szegényebbek voltak. |
Amikor ugyanis nálatok voltunk,
meghagytuk nektek, hogy aki nem akar
dolgozni, ne is egyék. Hallottuk ugyanis, hogy némelyek rendetlenül
élnek, semmit sem dolgoznak, hanem haszontalanságra
fecsérlik idejüket. Az ilyeneknek meghagyjuk és buzdítjuk őket az Úr
Jézus Krisztusban, hogy nyugodt munkával
keressék kenyerüket. Ti pedig, testvérek, ne fáradjatok el a jócselekedetekben. |
Aki
nem dolgozott, a felszabadult időt sem használta fel hasznosan. Pál nyugodt munkára biztatja őket. |
Spirituális megjegyzés
A
tesszalonikai hívek nagyon elevenen várták Jézus második eljövetelét. Ebben nem
a borzasztó világvégét látták, hanem azt, hogy együtt lehetnek a feltámadt Jézussal. Ezt az élő hitet, és azt,
hogy nagy bizalommal és örömmel várjuk a Jézussal való találkozást, mi is
eltanulhatjuk tőlük.
Hanganyag 1: https://drive.google.com/file/d/1uV9Ligxo4b4QpYvlxT9JO2T7NWo9gbnE/view?usp=drive_link
Hanganyag 2: https://drive.google.com/file/d/18D19jZOMDznsvY3AlFGvUcZiGEBWcPPW/view?usp=drive_link
Hanganyag 3: https://drive.google.com/file/d/1d9BjKTsAhR1uORpesnpYT1Yqlpxun2VT/view?usp=drive_link
Galácia római tartomány volt a
Magas
termetűek, izmosak, fehér bőrűek és szőkék. A nemesek borotválják az arcukat,
de akkora bajuszt növesztenek, hogy eltakarja a szájukat. Következésképpen,
amikor esznek, az étel beleragad a bajszukba, és amikor isznak, az ital mint
valami szűrőn megy át a bajszukon. A viseletük feltűnő. Különböző színűre
festett és hímzett ingeket hordanak, és térdnadrágot, valamint tarka zekét,
amelyet a vállukon csat fog össze, és olyan anyagból van, amelynek mintáját
apró, különböző színárnyalatú kockák alkotják.
Pál, Szilás és Timóteus a második missziós út során jutott el erre a
területre. Nagy város itt nem volt, a falusias vidéken több közösséget is alapított. Pál a harmadik missziós
útján újra meglátogatta a galatákat,
„lelket öntött beléjük” (ApCsel
18,23), majd továbbutazott Efezusba. Ott kapta a hírt, hogy Palesztinából vagy
Antióchiából zsidókeresztény térítők
érkeztek Galáciába, akik azt tanítják, hogy a keresztség nem elég, zsidóvá is
kell válni, körül kell metélkedni és meg kell tartani a törvényeket. A
kereszténységhez tehát kettős ajtón vezet a bejutás, a körülmetélkedésen és a keresztségen
át. Pálról pedig azt állították, hogy nem az apostoloktól kapta a küldetését,
így nincs joga a térítéshez. Pált ezek a hírek kemény hangú, indulatos levél
megírására késztették, amelyben például ilyen – nem túl udvarias – felkiáltással
találkozunk: Ti ostoba galaták!
Pál a Galatáknak írt levelet Kr. u. 54-ben vethette papiruszra Efezusban, nem sokkal azután, hogy másodszorra járt Galáciában.
2. Tartalom és jellemzők
A Gal Szent Pál négy
nagy levele közül (Róm, Gal, 1–2Kor) időrendben
az első. Ahhoz hogy Pál a levél szerzője, semmi kétség sem fér.
a) Kitől van
Pál küldetése? (1,1– 2,14) A
zsidókeresztény térítők kétségbe vonták
Pál küldetését. A levél első részében Pál erre azzal válaszol, hogy
felidézi élete addigi eseményeit. Hangsúlyozza, hogy igaz ugyan, hogy
küldetését nem az apostoloktól kapta, de ez nem számít, mert küldetése annál is
magasabb helyről, magától a feltámadt
Jézustól ered, aki a damaszkuszi úton megjelent neki. Ezután kifejti, hogy
egyetértésben tevékenykedik a
jeruzsálemi apostolokkal is, akik a
„jeruzsálemi zsinaton” áldásukat adták missziójára a pogányok között.
b) A
megigazulás. (2,15– 5,12) A
zsidókeresztény térítők arra akarták rávenni a galatákat, hogy metélkedjenek
körül és tartsák meg a mózesi törvényeket. A teológiai szakszó, amelyet itt Pál
alkalmaz a megigazulás. Pál azt
mondja, hogy Jézus kereszthalálával és
feltámadásával megtisztított minket a bűntől, azaz megigazulttá, igazzá
tett. A megigazuláshoz tehát nincs már szükség a Törvény megtartására, csak a
Jézusban való hitre. Pál nagyon keményen fogalmaz: Ha ugyanis a Törvény által történik a megigazulás, Krisztus hiába halt
meg (Gal 2,21). (A megigazulásról bővebben lesz szó a Római levélről szóló
leckében, ahol Pál részletesebben fejti ki tanítását.)
c) A Törvény
nevelőnk volt Krisztusig. (3,23–29) Ha
a Jézusban való hit elég a megigazuláshoz, akkor felvetődik a kérdés, hogy mire
volt jó a Törvény. Pál a következő hasonlatot mondja: a Törvény olyan mint egy nevelő,
egy tanár, akinek a gyerek alá van rendelve, és akinek engedelmességgel
tartozik. Aki hisz Jézusban, az
viszont a tanuló alárendelt állapotából előlépett
Isten fiának méltóságára. Nem
tartozik tehát többé engedelmességgel a nevelőjének, a Törvénynek, hanem Isten
fiának szabadságában élhet. Ezért kiáltja a címzetteknek nem túl udvariasan: Ti
ostoba galaták! Hiszen oktalan az, aki újra aláveti magát a Törvénynek, amikor
már teljesen szabad lett.
d) A
megigazult életből fakadó cselekedetek. (5,13–
6,10) A következő probléma, hogyha az ember felszabadult a Törvény megtartása
alól, mert Jézus kereszthalála megigazulttá tette, akkor vajon mindent szabad-e már tennie? Pál válaszát a befejező részben
olvassuk. Pál szerint a megigazult embert a lélek cselekedetei jellemzik, amelyek szemben állnak a test
cselekedeteivel. A lélek cselekedeteinek legfontosabb jellemzője, hogy szeretetből fakadnak. Ezért nem kell a
megigazult embernek a Törvényre koncentrálnia, hiszen a Törvény nélkül is
szeretetből cselekszik.
A Galatákhoz írt levélre tartalmilag nagyon hasonlít a Római levél azzal a különbséggel, hogy abban Pál türelmesebben és kifinomultabban fogalmazza meg a gondolatait, a zsidó néppel szemben pedig pozitívabb álláspontot képvisel. A Római levelet 3–6 évvel írta később a Galatánál.
3. Szövegelemzés:
a) A Törvény nevelőnk volt Krisztusig (3,23–29)
Mielőtt a hit elérkezett volna,
a Törvény fogott össze és őrzött meg minket a hit számára, amelynek
kinyilatkoztatása a jövőre várt. Így a
Törvény nevelőnk volt Krisztusig, hogy a hit által igazuljunk meg. A hit
eljövetelével azonban kikerültünk a nevelő keze alól. |
Amíg az ember kiskorú,
nevelőre van szüksége. Ez volt az emberek számára a Törvény. Jézus megváltásával
kikerültünk a Törvény fennhatósága
alól. |
Isten
fiai vagytok ugyanis mindnyájan a Krisztus Jézusba vetett hit
által. Hiszen mindannyian, akik megkeresztelkedtetek Krisztusra, Krisztust
öltöttétek magatokra. |
A
Jézusban való hit által Isten fiainak méltóságára emelkedtünk, és nincs többé
szükségünk a nevelőre, hanem a felnőtt
ember szabadságában élhetünk. |
b) A lélek szerinti élet (5,13–26)
Testvérek, ti szabadságra vagytok hivatva. Csak ne éljetek vissza a szabadsággal
a test javára, hanem szeretettel szolgáljatok egymásnak. |
Miután
Pál kifejtette, hogy annak, aki hisz, nem szükséges a Törvényt betartania, az
a kérdés következik, hogy ebből a hitből milyen
életforma következik. Pál válasza: egymás szolgálata szeretetben. |
Lélekben
éljetek! Akkor nem fogjátok teljesíteni a test kívánságait.
A test ugyanis a lélek ellen tusakodik, a lélek pedig a test ellen. |
Pál
itt két szakkifejezést használ: lélek szerint és test
szerint élni. |
A test
cselekedetei nyilvánvalóak: paráznaság, tisztátalanság, fajtalanság,
bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés, harag,
veszekedés, szakadás, pártoskodás, irigykedés, gyilkosság, részegeskedés,
tobzódás s ezekhez hasonlók. |
Pál
ezután felsorolja a test cselekedeteit, amely csupa rossz tett. Közöttük is nagy számban
fordulnak elő a felebarát ellen elkövetett vétkek. |
A lélek
gyümölcsei viszont: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság,
hűség, szelídség, önmegtartóztatás. |
A
lélek
gyümölcsei csupa jó cselekedet
vagy jó tulajdonság, amely a Jézusban való hit révén bontakozik ki bennünk. |
Amikor Pál a testről és a lélekről beszél, azt nem úgy érti, hogy a lelkünk a személyiségünk jó része, a testünk pedig a rossz. Ez egy jelképes beszéd, hiszen a bálványimádás, a viszálykodás és az irigység talán inkább a lelkünk gyengeségéből fakad, mint a testünkből. És ahogy a test gyümölcseiben is jelen volt a lélek, a lélek gyümölcsei sem mentesek a testtől. Hiszen a szeretet, az öröm, a jóság, a szelídség a testi gesztusaink révén mutatkozik meg.
A galaták is és mi is feltesszük a kérdést: „Ha Jézus
kereszthalála és feltámadása megigazulttá tett bennünket, akkor már mindent szabad-e tennünk”? Ez a kérdés
azért merül fel, mert Jézus halálának és feltámadásának kegyelmét még nem éltük át a szívünkben. Egyelőre
csak a fejünkben van, tudunk róla, de még nem érintette meg a szívünket. Abban
a pillanatban, amikor átéljük, nem lesz már többet számunkra probléma, hogy
hogyan éljünk. A megváltás kegyelme által megérintett
szívünkből magától fognak teremni
azok a jótettek, amelyeket Pál a lélek gyümölcseinek nevez.
Spirituális megjegyzés
A
Galata levél fontos mondanivalója, hogy felnőtt
módon éljünk a hitben. A Jézusban való hit ugyanis szabad és felnőtt
emberré tett bennünket, Isten fiainak a
méltósága a miénk. Azonban mindnyájan megtapasztaljuk azt is, hogy a hitünk
nem lett rögtön felnőtt attól, hogy hiszünk Jézusban. A személyes hitünknek fejlődnie kell, és amíg egészen felnőtté nem
válik nekünk is szükségünk van az erkölcsi törvényekre és parancsolatokra. Szent
Benedek ezt így fogalmazza meg a Regulájában. (Ekkor a szerzetes a parancsolatok
megtartása után) ...eljut Istennek arra a
szeretetére, amely kizárja a félelmet. Amit eddig nem egészen félelem nélkül
tartott meg, most minden fáradság nélkül kezdi teljesíteni; már nem a pokol
félelméből, hanem Krisztus szeretetéből. A gyermeki hitet még a félelem
és a kényszernek való engedelmesség
jellemzi, a felnőtt hitet pedig a szabadság és a szeretet. Isten arra hív mindnyájunkat, hogy a parancsoknak
alávetett gyermeik hitből kinőve felfedezzük a Jézusban való hit szabadságát.
Filippi
városa Makedónia tartomány második
legfontosabb városa volt Tesszalonika után. II. Fülöp, Nagy Sándor apja alapította és magáról nevezte el. 15
km-re feküdt az Égei-tengertől a Via Egnatia mentén, amely összekötötte a birodalom
nyugati és keleti felét. Filippi városa arról lett híres, hogy Kr. e. 42-ben
Marcus Antonius és Octavianus csapatai itt győzték le a Iulius Caesart megölő
Brutus és Cassius hadait. Octavianus hálából a várost megnagyobbíttatta,
előjogokat adott neki és nagy számú
római veteránt telepített le a városban. Amikor Pál ide érkezett,
Filippiben egyformán talált görögöket, zsidókat és rómaiakat.
Pál
először a második missziós útján
látogatta meg a várost. Troászban (Kis-Ázsia) álmában egy makedón férfi jelent
meg neki, és Filippibe hívta. Pál engedelmeskedett a hívásnak, hajóra ült és
átkelt Európába. A filippi közösség volt az
első, amelyet Európában
alapított. A zsidóknak itt nem volt zsinagógájuk, hanem a folyóparton jöttek
össze imádkozni. Pál csatlakozott hozzájuk. Az elsők között tért meg Lídia, egy gazdag bíborárus asszony,
aki a házába fogadta Pált. Ettől kezdve Lídia háza lett a keresztény közösség
gyülekező helye. Úgy tűnik, hogy a filippi közösséget három asszony, Lídia, Evódia és Szintiche vezette.
Pált azonban hamarosan kiutasították a városból. Egy tekintélyes embernek volt egy
rabszolgája, aki jövendöléseivel nagy hasznot hajtott gazdáinak. Mivel a lány
egyre bosszantotta Pált, ő kiűzte belőle az ördögöt. A jövendölések így abbamaradtak,
a lány gazdája pedig feljelentette Pált és Szilást rendzavarásért. Amikor a börtönben voltak, egy földrengés hatására
kinyílt a cellájuk ajtaja. Amikor a börtönőr
döbbenten látta, hogy nem szöktek meg, beszélgetésbe elegyedett velük, és hamarosan
megtért egész családjával. Pálnak
azonban el kellett hagynia a várost. A Via Egnatián nyugat felé indult
Tesszalonikába.
A
Filippi levelet a Kolosszeivel, a Filemonnal és az Efezusival együtt fogságban
írta Pál. Ezeket röviden fogság-leveleknek
nevezzük. Ez a fogság valószínűleg a harmadik missziós út során Efezusban érte Pált. A levelet nem sokkal
azután írhatta, hogy elküldte a galatáknak szólót. Az ApCselben azt olvassuk,
hogy Pál ellen komoly felkelést szított Efezusban Demetriosz az ezüstműves, mivel Pál térítő tevékenysége folytán
csökkent a kereslet az Artemisz-templomot ábrázoló szobrocskái iránt. Talán ez
a felkelés juttathatta Pált a börtönbe.
A levél megírására több oka is volt. Megérkezett
Filippiből Efezusba Epafroditosz a filippi hívek
adományával, amelyet Pálnak gyűjtöttek. Pál meg akarta köszönni az adományt,
egyben meg akarta nyugtatni a filippieket Epafroditosz
egészségi állapota felől, aki Efezusban súlyos beteg lett, és nem tudott
visszatérni Filippibe. Harmadrészt pedig meg akarta békíteni egymással Evódiát
és Szintichét, akik vetélkedtek egymással a közösség vezetéséért.
4. Tartalom és jellemzők
a) A Filippieknek írt levél Pál egyik legszemélyesebb, legközvetlenebb hangú írása, amelyben
szeretet, öröm és hála tükröződik. A levél újra és újra visszatérő témája az öröm: Örvendjetek az Úrban szüntelen! Újra csak azt mondom: örvendjetek! Advent
harmadik vasárnapja, az öröm vasárnapja. Latinul Gaudete vasárnapnak szoktuk hívni. Kezdőénekének latin kezdőszava a
Filippi levélből származik: Örvendjetek!
b) A levél másik fontos gondolata a Galatához hasonlóan
az óvás azoktól a zsidókeresztény misszionáriusoktól, akik mindenkinek kötelezővé
akarták tenni a körülmetélkedést. Pál úgy tűnik, hogy hihetetlenül
haragudott rájuk, mert kutyáknak és megcsonkítottaknak nevezi őket. Saját
életét hozza fel példának: mint zsidót őt is körülmetélték a nyolcadik napon,
és buzgó farizeusként maga is sokáig megtartotta a Törvényt. De, amit egykor
előnynek tekintett, azt most inkább akadálynak
tartja, mert zavarja a Krisztusra
való teljes ráhagyatkozásban.
c) A harmadik fontos téma a vetélkedők megbékítése. Pál azt javasolja nekik, hogy tekintse inkább alázatosan egyik a másikat
magánál kiválóbbnak. Senki se keresse csak a maga javát, hanem a másét is. Majd
pedig Krisztust hozza fel példának,
aki bár Isten volt, emberi alakot öltött, és mindenben engedelmes volt az Atyának. (Bővebben lásd a szövegel.)
3. Szövegelemzés: Krisztus példája (2,5–11)
A következő szöveget úgy hívjuk, hogy a Filippi levél Krisztus-himnusza. Egy őskeresztény költeményről van szó, amelyet nem Pál írt, hanem átvett a liturgiából. Talán már a filippi hívek is ismerték és imádkozták, Pál ezért mint általuk is ismert szövegre hivatkozhat. Jézust állítja például a vetélkedő filippiek elé:
Ugyanaz a lelkület legyen bennetek,
amely Krisztus Jézusban volt. |
Felszólítás a vetélkedő filippi híveknek. |
Ő, isteni mivoltában nem ragaszkodott
ahhoz, hogy Istennel egyenlő, hanem kiüresítette
önmagát, a szolga alakját öltötte
magára, az emberekhez lett hasonló, úgy jelent meg köztünk, mint ember. |
A Fiú, a második isteni személy, kezdetben az
Atyánál volt, majd emberré lett. A himnusz ezt önkiüresítésnek nevezi, a megtestesülést pedig a szolga alakja
fölvételének. |
Lealacsonyította
magát, engedelmes lett értünk a halálig, mégpedig a
kereszthalálig. |
Az önkiüresítés szinonimája a lealacsonyodás. A Fiú nemcsak ember lett, hanem még lejjebb ment:
emberként vállalta a halált, és
abból is az egyik legborzalmasabbat: a kereszthalált. |
Ezért felmagasztalta őt az Isten, és olyan nevet adott néki, amely fölségesebb
minden névnél, hogy minden térd meghajoljon Jézus nevére az égben, a földön
és az alvilágban, és az Atyaisten dicsőségére vallja meg minden nyelv, hogy Jézus Krisztus az Úr. |
Miután a leszállás a kereszthalállal elérkezett a
legalacsonyabb pontjára, elkezdődik a felfelé
való emelkedés: Isten alázatosságáért a feltámadásban felmagasztalta,
dicsővé tette őt. A feltámadás által minden teremtmény – a himnusz nem akar
véletlenül se kihagyni senkit, ezért ünnepélyesen felsorolja, hogy: égi,
földi, alvilági – számára egyértelmű lett, hogy Jézus az Úr. Az Úr (görögül Küriosz) megszólítás pedig csak Istennek jár. |
Hanganyag 1: https://drive.google.com/file/d/1Cn4kg-oT2qV_UJhB24S6ev4wlpKr8Qi2/view?usp=drive_link
Hanganyag 2: https://drive.google.com/file/d/1Cn4kg-oT2qV_UJhB24S6ev4wlpKr8Qi2/view?usp=drive_link
1. Titusz személye
Titusz
Pál apostol segítőtársa és kísérője
volt, talán már az első missziós úttól kezdve. Pogány szülőktől származott. Pál
magával vitte a jeruzsálemi zsinatra, talán hogy személyén keresztül mutassa
be, milyen sikerrel járt tevékenysége a pogányok között. A második missziós
úton Pál önálló küldetést adott neki, ő
vitte a később elveszett „könnyek
levelét” Korintusba, majd ő
szervezte meg a korintusiak között a jeruzsálemieknek szánt gyűjtést. A Titusznak írt levélben úgy
jelenik meg, mint Kréta püspöke,
akinek feladata a krétai egyházközségek megszervezése.
A Titusznak írt levelet a címzés szerint Pál írta segítőtársának. Azonban a benne kirajzolódó egyházkép, a krétai egyházközségeket megszervező püspök, aki az egyházak élére presbitereket állít, az 1. század utolsó évtizedére jellemző. Ekkor Pál már nem élt. Ma a szakértők egyetértenek abban, hogy a szerző Pál apostolnak valamelyik tanítványa volt, aki Pál apostol nevével akart tekintélyt biztosítani a levélnek. A levélben az Egyház a későbbiekben – valószínű, hogy nemcsak a Pálra való hivatkozás miatt – felfedezte a Szentlélek sugalmazását, és kánoninak fogadta el.
A levél fő témái:
a) a krétai egyházközségek
megszervezése:
Azért
hagytalak Krétán, hogy elintézd, ami még hátramaradt, s városról városra
egyházi elöljárókat rendelj, amint meghagytam neked.
b) a krétaiak megfegyelmezése:
Egyik krétai,
saját prófétájuk azt mondta: „A krétai örök hazudozó, gonosz fenevad és falánk
naplopó.” Ez a tanúságtétel igaz.
3. Szövegelemzés: Isten üdvözítő szeretete (Tit 3,3–7)
Egykor mi magunk is oktalanok,
hitetlenek és tévelygők voltunk, mindenféle vágynak és gyönyörnek éltünk,
gonoszságunkban és irigykedésünkben utálatra méltóak voltunk és gyűlöltük
egymást. |
A
keresztség előtti életünkben nincs semmi dicsekvésre méltó. |
Mikor azonban megjelent üdvözítő
Istenünk jósága és emberszeretete, megmentett minket – nem a mi igaz
cselekedeteinkért, hanem irgalmassága miatt – az újjászületés és megújulás
fürdőjében, amelyben a Szentlélek működik, akit bőven árasztott ránk Üdvözítőnk,
Jézus Krisztus által. Kegyelméből megigazulva reménybeli örökösei vagyunk az
örök életnek. |
Isten jósága és emberszeretete Jézusban jelent meg.
Az újjászületés és megújulás fürdője a keresztség.
A
megigazulás Pál kedves teológiai
fogalma. Nem jócselekedeteink révén leszünk igazak Isten előtt, hanem kegyelme
által. |
Isten szeretete Jézus által lett nyilvánvaló a számunkra. Jézus elküldte a Szentlelket, akiben a keresztségben részesülünk. Így kaptuk a megigazulást, amely nem jócselekedeteinkből származik, hanem Isten kegyelméből.
A rendkívül tömör szöveg kulcsfogalmai: Isten szeretete – Jézus – Szentlélek –
keresztség – kegyelem – megigazulás. Ugyanarról van tehát szó, mint Szent
Pálnak a Rómaiakhoz írt levelében:
mindenki bűnös, de Isten irgalmas szeretete megment minket. Ennek a szentsége a
keresztség. A szerző, Pál egy tanítványa, két-három
mondatba sűrítve, költői módon fogalmazza meg azt, amit Pál 16 fejezetben
mondott el a rómaiaknak.
A TIMÓTEUSNAK ÍRT 1. ÉS 2. LEVÉL
1. Timóteus személye
Timóteus
zsidó anyától, Eunikétől származott,
apja viszont pogány volt. Lisztrában
született. Pállal annak első missziós útja során találkozott Lisztrában. Ekkor
Timóteus még ifjú ember volt. Pál második útján maga mellé vette munkatársnak, viszont – hogy a zsidók
jobban elfogadják – körülmetéltette. Ezután végig Pállal volt missziós útjai
során. Pál önálló küldetéssel küldte Korintusba, Filippibe és Tesszalonikába.
Neve ott szerepel Pál szinte mindegyik levelében, mint legközelebbi munkatársa.
A hagyomány szerint Timóteus a későbbiekben Efezus első püspöke lett, és mártírhalállal fejezte be életét.
A
Timóteusnak írt két levél hitelességéről
megoszlanak a vélemények. A 2Tim-ről jobban elképzelhető, hogy Páltól
származik. Az 1Tim-et valószínűleg több évtizeddel Pál halála után írta egy
tanítványa az 1Tim stílusában.
A 2Tim-et Pál fogságból
írta. Ez a fogság már valószínűleg élete végén érte Rómában. Az idősödő Pál úgy érzi, hogy küldetését befejezte, és
könnyű szívvel várja a halált, azaz a Jézussal való találkozást:
Én
ugyanis nemsokára áldozatul esem, s közel van már elköltözésem ideje. A jó
harcot megharcoltam, a pályát végigfutottam, a hitet megtartottam. Most készen
vár az igaz élet koronája, melyet azon a napon megad nekem az Úr, az igazságos
bíró.
A
levél indítéka kettős. Egyrészt
magához hívja Timóteust Rómába, ahol
úgy tűnik, hogy – talán az üldözés veszélyei miatt – a római keresztények
magára hagyták Pált. A másik pedig Timóteus
buzdítása. Úgy tűnik, hogy Timóteus nagyszerű bizalmas embere volt Pálnak,
akivel minden gondját megoszthatta. Amikor viszont Timóteusnak egyedül kellett
szembenéznie az efezusi egyházközség gondjaival, inába szállt a bátorsága. A
nagyhangú és veszekedős efezusiak között a finom lelkű Timóteus inkább visszahúzódott az igehirdetéstől,
mintsem hogy véget nem érő vitákba bonyolódott volna. Pál ezért írja neki:
Szítsd föl
magadban Isten kegyelmét, amely kézföltételem által benned van. Hiszen Isten
nem a félénkség lelkét, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét adta
nekünk.
Máshol pedig így ír:
Kérve-kérlek
Istenre s Krisztus Jézusra, aki ítélni fog eleveneket és holtakat, az ő
eljövetelére és országára: Hirdesd a igét! Állj elő vele, akár alkalmas, akár
alkalmatlan! Ints, kérj, buzdíts nagy türelemmel és hozzáértéssel!
A
levél tartalma: egyrészt a félénk Timóteus
buzdítása Isten igéjének hirdetésére, másrészt felhívás a tévtanítókkal szembeni küzdelemre, akik
azt állították, hogy már megtörtént a feltámadás,
és ezzel sok keresztényt megzavartak. A levél különösen szép része a következő
himnikus szakasz:
Ne feledd,
hogy Krisztuson nem vett erőt a halál… Igaz beszéd ez: ha vele halunk, vele
élni fogunk, ha vele tűrünk, vele uralomra jutunk.
3. Az 1Tim
A
Timóteusnak írt első levelet Pál
egyik tanítványa írhatta az 1. század végén, azaz kb. 40 évvel a
2Tim után. Az 1Tim-ben ugyanis püspökökről, presbiterekről és diakónusokról
olvasunk, tehát egy olyan kialakult egyházközségi
struktúráról, amely Pál életében még nem jött létre. Számunkra meg nem
engedhető módon – azonban az ókorban meglehetősen elterjedten – a szerző
mesterének nevében ír levelet, ezzel biztosít neki tekintélyt. Az egyház a
levelet később olvasva felismerte benne, hogy az író munkáját a Szentlélek
kísérte, ezért bevette a sugalmazott iratok közé.
Az 1Tim témái:
A püspök: ebben a időben még nem az egyházmegyének, hanem a
hívő közösségnek a vezetője. A levél a következőket kívánja meg tőle:
A püspöknek
feddhetetlennek, egyszer nősült férfinak, józannak, megfontoltnak,
tisztességesnek, vendégszeretőnek, tanításra alkalmasnak kell lennie.
Az
ősegyház idején tehát a püspök családos ember, és ugyanakkor a keresztény
közösség vezetője. Még a negyedik században is a nép választja őket (pl. Szt.
Ambrust vagy Szt. Mártont közfelkiáltással választották meg).
A
diakónusok. Ma a diakonátus a papi
rend első fokozata. Azaz minden pap, mielőtt pappá lenne szentelve, kb. egy
évig diakónus. Van azonban állandó diakonátus is. Aki állandó diakónus kíván
lenni, az lehet nős ember. A diakónusok ma a plébánosok segítői. Temethetnek,
hitoktathatnak, az eukarisztiát elvihetik a betegeknek, a liturgián evangéliumot
olvashatnak és prédikálhatnak. Az ősegyházban a diakónusok a püspök segítői voltak. Az 1Tim tőlük is azt várja el, mint a
püspöktől, hogy egyszer nősültek, megbízhatóak és erkölcsösek legyenek. Feladatuk elsősorban nem az
igehirdetés, hanem a gyakorlati dolgok,
pl. a szegényekkel való törődés volt.
A
presbiterek. A görög preszbüterosz szó idősebbet jelent. Ebből lett (a latin presbyterus-on át a
protestánsoknál a presbiter, illetve az olasz prete, a francia prêtre, az angol
priest és a német priester, tehát magyarul) a pap. A presbiterek tehát a mai
papok elődei. Már az 1Tim-ben látjuk, hogy hivatalukat a püspök kézrátétele által kapták, amely ma is a papszentelés
lényegi eleme. Feladatuk a püspök segítése volt főleg az igehirdetésben és a
tanításban. Általában többes számban szerepelnek, azaz a püspököt a presbiterek
és a diakónusok testülete vette körül.
Az özvegyek. Az ókorban az özvegyekről való gondoskodás külön gondot jelentett, hiszen a nőknek nem volt kenyérkereseti lehetősége. Ha egy nőnek meghalt a férje, és nem voltak gyerekei, gyakran szegénysorba süllyedt, és a városnak kellett eltartani. A keresztények ezért nagyon számon tartották az özvegyeket, és nagy figyelemmel gondoskodtak róluk. Az 1Tim-ből azt is láthatjuk, hogy előfordult, hogy 2–3 keresztény özvegy összeköltözött és közös háztartásban élt. A levél azonban figyelmezteti is őket, hogy ne sokat pletykáljanak, és ha fiatalon özvegyültek meg, jobb ha újra férjhez mennek, nehogy erőt vegyen rajtuk az érzéki vágy.
1. Keletkezés
Pál
csak elvétve írt levelet olyan közösségnek, amelyet nem maga alapított. A Róm írásakor Pál még nem járt Rómában, és a
római közösségből is csak néhány embert ismert, akikkel korábban Görögországban
találkozott (pl. Aquila és Prisca). Őket üdvözli is a levél végén (16. fej.). A
levél megírásának apropója az volt, hogy meg
akarta látogatni a római egyházat, és onnan akart továbbutazni Hispániába. A harmadik missziós út
végére úgy ítélete meg, hogy az általa keleten alapított egyházak már megállnak
a saját lábukon. Az evangélium hirdetését a birodalom nyugati felében akarta
folytatni.
Mivel nem
akad már tennivalóm ezen a vidéken, s már több éve készülök hozzátok, remélem,
hogy átkelek Hispániába, átutazóban láthatlak titeket, és útbaigazítást
kaphatok tőletek. Előbb azonban ki akarom pihenni magamat köztetek. Most Jeruzsálembe
indulok a szentek szolgálatára. Makedónia és Achája jónak látta, hogy gyűjtést
rendezzen a jeruzsálemi szegény hívek javára. (Róm 15,22–26)
A
levelet Korintusban írta, harmadik
missziós útja végén, 56 és 59 között.
Innen Jeruzsálembe indult az egyházak gyűjtésével, és utána akart Rómába menni.
Jeruzsálemben azonban letartóztatták, és csak három évvel később jutott el
Rómába fogolyként.
2. Tartalom
Ez
a leghosszabb újszövetségi levél, és az egyetlen, amelyben Pál nem
valamilyen konkrét problémára válaszol, hanem szabadon fejti ki gondolatait.
Inkább teológiai értekezés, mint
levél. Fő témája a megigazulás. Pál
valószínűleg azért írta ezt a levelet, hogy tisztázza teológiai álláspontját a
megigazulással és a mózesi törvénnyel kapcsolatban. Talán attól félt, hogy
Rómába is eljutottak Jakab hívei, és a római keresztények negatív előítéletekkel
várták érkezését, ha torzítva jutott el hozzájuk a tanítása.
I. 1–8. fej.: Bűn és megigazulás
a) A megigazulás fogalma
Ahhoz,
hogy a megigazulás fogalmát
megértsük, vissza kell mennünk az Ószövetség idejébe. A zsidó vallásban a
mózesi törvény megtartásával és a bűnök bocsánatáért bemutatott állatáldozatokkal lehetett a bűnöktől
megtisztulni. A papok állatáldozatokat mutattak be a saját bűneikért és a nép
bűneiért. Ezek az áldozatok azonban nem
voltak tökéletesek, nem tudták teljesen eltörölni a bűnöket, nem tudták
teljesen kiengesztelni, kibékíteni a bűnök miatt „haragvó Istent”; ezért újra
meg újra meg kellett ismételni őket. Pál azt írja: Jézust, húsvéti bárányunkat megölték. Jézus keresztáldozata helyettesítette az állatáldozatokat, és a bűnöket, amelyeket az állatáldozatok
nem tudtak teljesen kiengesztelni, tökéletesen
eltörölte. Istent végérvényesen kibékítette az emberekkel.
b) Mindenki bűnös, de Jézus kereszthalála mindenkit megtisztított
Pál
tudta, hogy a római közösség nagyobb része zsidókeresztény, kisebb része
pogánykeresztény volt. Ezért érvelését azzal kezdi, hogy a zsidók és a
pogányok egyaránt bűnösök. A zsidók azért, mert Isten törvényt adott
nekik Mózes által, de ők ezt a Törvényt
nem tartották meg. Pál szerint azonban a pogányok is bűnösök, mert ők nem kaptak ugyan írott törvényt
Istentől, de mindenkinek a lelkiismerete
megmondja, hogy mi a a helyes. Ezt az erkölcstan természettörvénynek hívja: az ember természetétől fogva tudja, hogy
mi a jó, és mit kell tennie. A pogányok pedig ezt a természettörvényt nem tartották meg.
Pál tehát úgy érvel, hogy a zsidók és a pogányok
egyaránt a bűn rabságában élnek.
Saját erejükből, akár a Törvény megtartásával, akár állatáldozatok
bemutatásával, nem képesek igazzá tenni magukat Isten előtt. Jézus kereszthalála azonban eltörölte a bűnt. A megigazuláshoz csak
arra van szükség, hogy akár pogány, akár zsidó valaki, higgyen Jézus Krisztusban és kereszthalálának megtisztító erejében.
Pál számára ez az evangélium, Jézus
Krisztus jó híre: minden ember
megszabadult a Törvény megtartásának terhétől, és Jézus Krisztus által
Istentől ingyen kapja a megigazulást. Pál válasza tehát azoknak, akik a Törvény
megtartására akarták kényszeríteni a keresztényeket: a Törvény fölösleges lett,
csak a Jézus Krisztusba vetett hit számít.
II. 9–11. fej.: Izrael sorsa
Ezután
még fennmarad a kérdés, hogy mi a zsidó nép további sorsa. Pál azt mondja, hogy
Isten kiválasztotta Izraelt, és nem
vonja vissza ezt a kiválasztást, bár Izrael nem ismerte fel és nem is ismeri el
Jézus Krisztust. Pál úgy érvel, hogy ez az
elutasítás új és mély értelmet
kapott: megnyitotta az Istenhez
vezető utat a pogányok számára. S az
idők végén – ez Isten tervének a titka – Izrael is meg fog térni Istenhez.
III. 12–15. fej.: A megigazult életből fakadó cselekedetek
Könnyen félre lehet
érteni, hogy Krisztus halála megszabadított minket a Törvény megtartásának
terhétől és szabaddá tett bennünket.
Ez nem jelenti azt, hogy mivel Jézus már eltörölte a bűnt, bármit megtehetünk,
ami csak eszünkbe jut. Azt az embert, aki hisz Jézus Krisztusban, és átélte
bűneinek mélységét s az abból való megváltást, a szeretetből fakadó cselekedetek jellemzik. A hívő embert tehát nem
jellemzi sem a törvény görcsös megtartása, sem az erkölcsi szabadosság, hanem a
hitből fakadó szeretet.
3. Szövegelemzés: Izrael a nemes olajfa (11. fej.)
A
zsidók többsége nem ismerte fel, hogy Jézus a Messiás. Az első keresztény
nemzedékben, ahol sok volt a zsidókeresztény – akiknek talán szülei, testvérei,
barátai is voltak, akik nem hittek Jézusban –, sokaknak problémát jelentett,
hogy Isten elvetette-e azokat, akik nem
fogadták el Jézust. Pál erre a 11. fejezetben válaszol: Isten nem vetette
el azt a népet, amelyet először választott. A zsidók hitetlenségének az az
értelme, hogy mivel nem fogadták el Jézust, így megnyílt az út az üdvösségre a pogányok előtt.
Pál a zsidók és a keresztények kapcsolatát egy
gazdálkodásból vett hasonlattal, a beoltással
szemlélteti. Ha egy vad fának az ágát ferdén lemetszik, és a törzsre egy nemes
fa ágát kötözik, azon az ágon nem vad, hanem jó gyümölcs terem. Így lehet egy
vad fát nemesíteni. Pál, hogy a hasonlatot ki tudja bontatni, megfordítja a
dolgot: nála a gyökér és a törzs a nemes fa, amelybe vad ágakat oltanak be, és
ezeken a vad ágakon jó gyümölcs terem. A zsidó
nép a nemes olajfa gyökere és törzse.
A pogányok a vad olajágak, amelyeket
beoltottak a nemes tőbe. Az ágak jó gyümölcsöt hoznak, de csak a nemes tőnek és
gyökérnek köszönhetően. A keresztények tehát nem dicsekedhetnek a zsidók
rovására, hiszen hitük gyökere a zsidóság. Pál szerint a most Jézust el nem
fogadó zsidókat Isten lemetszi a nemes törzsről, de ha megtérnek, őket is újra
beoltja. Pál víziójában az idők végén
minden pogány megtér, és ekkor Izrael
is meg fog térni.
A fejezet Isten mindentudásának és kifürkészhetetlen bölcsességének magasztalásával zárul:
Mekkora a mélysége
Isten gazdagságának, bölcsességének és tudásának!
Milyen
megfoghatatlanok ítéletei, milyen kifürkészhetetlenek útjai!
Vajon ki
látta az Úr gondolatait, és tanácsot ki adott neki?
4. Spirituális következtetések
Pálnak
a bűnről és a megigazulásól szóló gondolatai a kereszténység lényegéhez vezetnek bennünket, a húsvét titkához. Minden keresztény a
húsvéti élményre kapott meghívást. Miben is áll a húsvét titka?
Mindnyájan bűnös
emberek vagyunk, a magunk erejéből kárhozatra méltók, de Jézus kereszthalála által Isten megbocsátott nekünk. A
kereszténységet lehet ugyan kívülről, hideg fejjel szemlélni, de ha komolyan
vesszük, egész életünk odaadását kívánja. Ez jelenik meg Péter apostol pünkösdi
beszédében is: Tudja meg tehát Izrael
egész háza teljes bizonyossággal, hogy Isten Úrrá és Messiássá tette azt a
Jézust, akit ti keresztre feszítettetek (ApCsel 2,36). Nem azt mondja nekik,
hogy valaki mások megölték Jézust, ti pedig távoli szemlélői vagytok mindennek.
Nem! Ők is, mi is ott vagyunk az események közepében: Jézus miattunk halt meg, de miattunk is támadt föl.
Ennek az átélése nagyon nehéz, talán a legnehezebb
dolog, amelyre a lelki életben vállalkozhatunk. Ösztönösen félünk a bűneinktől, lelkünk sötét mélységeitől, és próbáljuk azt
elrejteni, letagadni magunk és Isten elől. Azonban ha nem szállunk le bűneink
mélységeibe, nem élhetjük át Jézus
feltámadásának erejét, azt hogy a feltámadás fénye, Isten megbocsátó
szeretete megvilágítja lelkünk sötét zugait. Tegyük hozzá ehhez az egyház és a
szerzetesség tapasztalatát, amelyek szeretnének minket elvezetni Jézus
húsvétjának és saját húsvétunknak az
átéléséhez: ehhez a lelki kalandhoz szükségünk van egy hívő közösségnek vagy egy lelkiatyának
a segítségére, aki elkísér minket ezen az úton, és aki szerető jelenlétével akkor
is mellettünk van, amikor leszállunk bűneink sötétjébe. A lelkiatya szerető
jelenlétével Isten velünk lévő jóságának a megtestesítője és életünk húsvétjának
a tanúja.
A húsvéti titok szentsége a keresztség, amelynek a szertartását régen alámerítéssel végezték. A bűnök közé való alászállást az
alámerülés, a bűnökből való feltámadást a vízből való feljövetel jelképezte. És
az sem véletlen, hogy mivel a bűnökből való feltámadás Jézus feltámadásának
erejében történik, régen a keresztség szertartását minden évben csak egyetlen
napon, húsvét vigíliáján végezték,
azon az éjszakán, amikor Jézus feltámadását ünnepeljük.
Hanganyag 1: https://drive.google.com/file/d/1BgyWaL5xVUnfQ-7Zj-eMCX4uDqttKlTw/view?usp=drive_link
Hanganyag 2: https://drive.google.com/file/d/1NvTBb5VZ39mGU5Rk_mwz0ZwV59fYb2H-/view?usp=drive_link
Hanganyag 3: https://drive.google.com/file/d/1tgRDJYNMIysQE4_6iZI_42PB4k7lmopH/view?usp=drive_link
Hanganyag 4: https://drive.google.com/file/d/1qR_f5iwPx0sdAesXWZPpqfXhIAY5FgqA/view?usp=drive_link
1. Kolossze és a kolosszei gyülekezet
Kolossze
Kis-Ázsiában volt található, az
Égei-tengerhez közel, Efezustól néhány napi járóföldre a Lükosz folyó partján.
A két várost fontos kereskedelmi útvonal, a „Közös út” kötötte össze. A
kolosszeiek juhtenyésztésből és festékgyártásból éltek. Az itteni
juhoknak ciklámenlila és szurokfekete gyapja volt. Sztrabón ezt írta róluk:
A Lükosz
folyó vidékén olyan kitűnő fajtájú juhot tenyésztenek, amely felülmúlja a
milétoszit, nemcsak gyapjának selymes tapintását, hanem hollófekete színét
tekintve is, így a laodiceaiakat komoly jövedelemhez juttatja a juhtenyésztés,
akárcsak a szomszédos kolosszeieket a festék, amely ugyanezt a nevet viseli.
Pál
azt írja a levél elején, hogy a kolosszeiek személyesen nem ismerik őt. A
keresztény közösséget ugyanis nem Pál alapította, hanem Epafrász, aki Pál kolosszei származású tanítványa volt. Kolosszei
volt Filemon és Onezimosz is, akik a Filemonhoz írt levél főszereplői. A kolosszei
hívek szoros kapcsolatot tarthattak fenn a két
szomszédos gyülekezettel, Laodiceával és Hierapolisszal, mivel Pál azt kéri
a levél végén, hogy vigyék el oda is a levelét, és ott is olvassák föl. A
laodiceai közösség szerepel a Jelenések könyvében is.
Pál
a kolosszeieknek írt levelet efezusi
fogsága alatt írhatta, nem sokkal a filippieknek írt levél után. Epafrász
meglátogatta őt a fogságban és beszámolt a közösségben felmerült problémákról.
Kiderült, hogy teológiailag nem elég felkészült, hogy a Kolosszéban felmerült
problémát megoldja. Ezért írta Pál a levelet egy olyan közösségnek, amelyet nem
ő alapított.
Kolosszéban
tévtanítók bukkantak fel, akik valamilyen zsidó misztikus irányzatnak lehettek
a képviselői. Azt tanították, hogy böjttel
és a zsidó ünnepek megtartásával az
ember extatikus magasságokba
emelkedhet és látomásokat láthat. Erre utal Pál, amikor azt írja:
Senki ne
ítéljen meg tehát titeket étel-ital dolgában, s ünnepre, újholdra
vagy szombatra vonatkozó dolgokban. Senki se mondjon titeket
méltatlanoknak a jutalomra, főleg az nem, aki alázatoskodásban s az angyalok
tiszteletében tetszeleg magának, aki látomásokkal hivalkodik.
Az
étel-ital nyilván arra utal, hogy a
zsidókeresztény tévtanítók be akarták tartatni a kolosszei testvérekkel a kóser étkezési szokásokat. Az ünnepek, újholdak és a szombat a zsidó ünnepek megtartására vonatkozik. Azzal szédítették a
kolosszeieket, hogy aki ezeket megtartja, az látomásokban részesedik.
A kolosszei közösség másik problémája Jézus személyével volt összefüggésben. A kolosszei testvérek Jézust olyan magasságokba emelték – az angyalok és fejedelemségek fölé –, hogy elsikkadt a földi Jézus személye, aki a kereszten szenvedett és meghalt. Mivel a kolosszeiek szerettek zsoltárokat és himnuszokat énekelni a liturgián, Szent Pál is egy himnuszt küldött nekik, amely a levél 1. fejezetében olvasható. Ez a Kolosszei levél Krisztus-himnusza.
4. Szövegelemzés: A Kolosszei levél
Krisztus-himnusza (Kol 1,12–20)
Adjunk hálát örömmel az Atyának, aki a
szentek sorsára méltatott minket a világosságban. Kiragadott minket a sötétség
hatalmából, és áthelyezett szeretett Fia országába. |
A
himnusz ünnepélyes bevezetése:
felszólítás az Atyának való hálaadásra. |
Benne van vére által szerzett megváltásunk, minden bűnünk bocsánata. A
láthatatlan Isten képmása Ő, minden teremtmény elsőszülöttje. Benne teremtett
mindent égen s földön, a láthatatlanokat és a láthatókat, trónusokat és
uralmakat, fejedelemségeket és hatalmakat, mindent általa és érte teremtett.
Mindennél előbb van Ő, benne áll fönn minden. |
Utalás
a Pál számára nagyon fontos momentumra, Jézus
szenvedésére.
Jézus minden teremtmény, fejedelemség és hatalom fölött áll. A kolosszeieknek fontosak voltak az égi
hatalmasságok: pl. az angyalok. Jézus rajtuk is uralkodik. |
Ő a feje a
testnek, Egyházának, Ő a kezdet, elsőszülött a holtak közül, hogy övé
legyen az elsőség mindenekben. Úgy tetszett az Atyának, hogy az egész
teljesség benne lakjék, és általa
békítsen ki magával mindent. Keresztjén kiontott vére árán békességet
szerzett a földön s az égben mindeneknek. |
Pál
egyházképe: az egyház test,
amelynek Krisztus a feje.
A
himnusz Jézus keresztáldozatára
való emlékezéssel fejeződik be. |
A himnuszban egyaránt
megtaláljuk a kolosszeieknek kedves gondolatokat az angyalokon és égi
hatalmasságokon uralkodó Krisztusról, és Pál teológiájának legfontosabb
mondatait, amelyek lehoznak bennünket a magasságból Jézus földi szenvedésének szintjére: Keresztjén kiontott vére árán békességet szerzett a földön s az égben
mindeneknek. Vannak akik azt mondják,
hogy a Jézus halálára vonatkozó mondatokat Pál illesztette a himnuszba.
A himnusz másik fontos gondolata a test hasonlata az egyházra
vonatkoztatva. Az egyház test, amelynek különböző tagjai vannak, azaz a
hívőknek más és más a feladatuk az egyházban, de mégis mindnyájan –
különbözőségük ellenére – egy testet alkotnak. A testnek a feje pedig maga Krisztus,
aki ily módon az egységet biztosítja, illetve „ő az ész”, azaz a test irányítója.
Hanganyag 1: https://drive.google.com/file/d/1relY0km0Z1IffnlDiYpxoTsm70u55e48/view?usp=drive_link
Hanganyag 2: https://drive.google.com/file/d/1UQmzYawhK-BLNr5bexLIg5IZPIMDB2KT/view?usp=drive_link
1. Efezus városa
Efezus
az ókori világ öt legnagyobb városa
közé tartozott 200000 lakosával. Ázsia provincia (más néven Kis-Ázsia) legvirágzóbb
városa volt, virágzóbb, mint a főváros, Pergamon. Efezus gyönyörű helyen
feküdt, a hegyvidék és az Égei-tenger találkozásánál elnyúló lejtőkön. Ehhez
járult még nagyszerű kikötője,
amelyben a legnagyobb hajók is kiköthettek. Az 1. században, amikor a
kereszténység elérte a várost, Artemisz
istennő temploma miatt volt rendkívül népszerű. E templom az ókori világ
hét csodája közé tartozott.
Az Artemisz-kultusz szinte az egész városnak megélhetést biztosított. A templom
pénzmegőrzéssel is foglalkozott: az akkori világ legnagyobb bankjának
tartották. A kézművesek rengeteg szoborral és emléktárggyal várták a
zarándokokat, és jól meggazdagodtak rajtuk. Efezus azonban erkölcstelenségéről is híres volt. A templom hivatásos papnői mint
prostituáltak a testi örömök házává is tették a templomot.
A város 262-ben leégett, és utána hanyatlani kezdett.
431-ben még egyetemes zsinatot tartottak itt, azonban fokozatosan veszített
jelentőségéből egészen 14. századig, amikor a törökök teljesen lerombolták.
2. Pál Efezusban
Szent
Pál 2. missziós útja során járt először Efezusban. Korintusból hajózott ide
Aquilával és Priscával. A házaspárt Efezusban hagyta, maga pedig továbbutazott
Antióchiába. Valószínűleg azt akarta, hogy mire Antióchiából visszatér, addigra
Aquila és Prisca alapítsa meg a
keresztény közösséget. Pál harmadik missziós útján valóban Efezusba
sietett, és ez a város lett a főhadiszállása. Nagyon valószínű, hogy innen írta
„börtönleveleit” Filippibe, Kolosszéba és Filemonhoz, és még a Galata és a
korintusiaknak írt 1. levelet is.
Pál ekkor három
évet töltött Efezusban. Tudjuk, hogy Demetriosz
vezetésével fellázadtak miatta a
rézművesek, mert Pál igehirdetése eredményeképpen csökkent az Artemisz szobrocskák
iránti kereslet. Pál 3. útja végén Milétoszban búcsúzott el az efezusi közösség
vezetőitől. A hagyomány szerint Timóteus
volt Efezus első püspöke. Nem sokkal később János apostol is itt töltötte utolsó éveit. A Jelenések könyvében is találunk egy levelet az efezusi közösségnek címezve. Mindezek arra utalnak, hogy
Efezus az 1. századokban fontos keresztény központ volt. Az 5–6. századtól
indult hanyatlásnak.
3. Az Efezusiaknak írt levél
A
levél legkorábbi kézirataiból hiányzik
Efezus említése. Ezenkívül nem érzékeljük, hogy a szerzőnek élő kapcsolata
lenne a közösséggel, pedig Pál három évig élt itt. Ráadásul Pál életében se tudjuk
elhelyezni a levél keletkezését. A benne leírtak annyira általánosak, hogy úgy tűnik, a levél nem is konkrét közösségnek
szólt, hanem körlevél lehetett. Ma a tudósok többsége azt vallja, hogy a
levelet Pál egyik tanítványa írhatta 80 és 100 között a Kolosszei levél mintájára, amelyhez sokban
hasonlít. Hogy kiknek szólt eredetileg, illetve hogy konkrét közösségnek
szólt-e egyáltalán, azt nem tudjuk megállapítani.
A
levél legfontosabb gondolatai az egyházzal
kapcsolatosak. A szerző három metaforában fejti ki gondolatait:
a) Az egyház épület
Apostolokra
és prófétákra alapozott épület vagytok, amelynek maga Krisztus Jézus a
szegletköve. Benne kapcsolódik egybe az egész épület, s emelkedik az Úr szent
templomává. Benne épültök egybe ti is a Lélek által Isten hajlékává. (Ef 2,20–22)
Az
egyház épület, és ebben az épületben Jézus
Krisztus a szegletkő. A szegletkő különösen fontos kő a falban: két fal
találkozásában legalul van, ez az alap. Egyrészt egyesíti a két falat,
másrészt, ha a szegletkövet kivesszük, összedől az épület.
Apostolokra
és prófétákra alapozott épület vagytok. Az
egyház az apostolok hitén alapszik.
Ők voltak azok, akik a feltámadt
Jézussal találkoztak, és ezért a tanúságért életüket is adták. Az itt
szereplő próféták nem az ószövetségi próféták, hanem a korai keresztény időkben
minden keresztény közösségben jelenlévő prófétálási
képességgel megáldott emberek.
Benne épültök
egybe ti is a Lélek által Isten hajlékává. Ma, ha az egyházról beszélünk, könnyen a papságra vagy a Vatikánra
gondolunk. Ekkor elfelejtjük, hogy az
egyház mi vagyunk. Az egyház épületének mi vagyunk a kövei.
b) Az egyház test
Krisztus
egyeseket apostolokká, másokat prófétákká, ismét másokat evangélistákká,
pásztorokká és tanítókká tett, hogy fölépítsék Krisztus testét. … Egybe fogunk
nőni a fővel: Krisztussal. Ő az, aki az egész testet egybekapcsolja és
összetartja.
(Ef 4,11–12.15)
A
másik metafora az egyházról a test. Ahogyan az emberi testnek tagjai vannak, az
egyház testében a különböző tagok a különböző
szolgálatra meghívott hívek: apostolok, próféták,
evangélisták (= a korai egyházban hithirdetők), pásztorok és tanítók. A
legfontosabb tag, a fej pedig maga Krisztus. Ő az „ész”, és ő az, aki a
test egységét biztosítja.
Milyen sok szolgálat volt az ősegyházban! A középkortól elkezdve azonban az lett a
fejlődés iránya, hogy az egyházi szolgálatok a papok személyéhez kapcsolódtak. A pap lett az igehirdető, a tanító,
a közösség vezetője és cölibátusban él, mint az ősegyházban a szüzek. Ezzel
párhuzamosan a hívek egyre kevésbé
vettek részt az egyházi szolgálatokban, amelyekről azt is tanították nekik,
hogy azok laikusoknak nem valók.
Kialakult az úgynevezett szolgáltató egyházmodell:
a hívek passzív résztvevők, akik az egyháztól, azaz a papoktól várják az őket
megillető szolgáltatásokat: keresztség, szentmise, esketés, temetés. Ebben az
egyházmodellben a hívek nem érzik magukat az egyház élő tagjának. Tradicionális
egyházközségekben, pl. sok faluban, amelyre a hagyományos (és sokszor felszínes)
vallásosság jellemző, ma is ezzel a helyzettel találkozunk: pl. templomba nem
járó, nem különösen vallásos emberek elvárják a paptól, hogy megkeresztelje a
gyermeküket.
A II. Vatikáni
Zsinat (1962–65) újra meghirdette, hogy az egyházi szolgálatokba a hívek is
egyre jobban kapcsolódjanak be. Ennek egyik oka, hogy kevés a pap, akik egyedül
nem tudják ellátni a feladatokat, másrészt fontos, hogy a hívek érezzék magukénak az egyházat és annak konkrét helyi
megvalósulását, az egyházközséget. Fontos lenne, ha a papon, a kántoron és a
sekrestyésen kívül minden hívőnek meglenne
a maga szolgálata: lenne közösségvezető, sokkal fontosabb szerepet kaphatna
az egyházközségi tanács stb. Ez még talán a legszervezettebb egyházközségekben
is a jövő feladata, pedig ezzel valósulna meg a test hasonlata, hiszen egy
testben nincsenek fölösleges tagok, olyanok, amelyeknek nincsen semmilyen feladatuk.
c) Az egyház Krisztus jegyese
Férfiak!
Szeressétek feleségteket, amint Krisztus is szerette az egyházat, és föláldozta
magát érte, hogy a keresztségben az élet igéje által tisztára mosva megszentelje.
Ragyogó tisztává akarta tenni az egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem
egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen. (Ef 5,25–27)
A levél párhuzamba állítja a vőlegény és a menyasszony, valamint Jézus és az egyház kapcsolatát. Úgy beszél az egyházról, mint Krisztus jegyeséről. Az ecclesia (= gyülekezet, egyház) szó a görögben és a latinban is nőnemű, ezért lehet az egyház a menyasszony. (A magyarban anyaszentegyházról beszélünk, tehát mi is nőinek érezzük). Ebben a földi életben azonban az egyház csak vágyakozik Jézus után, mégpedig Jézus második eljövetele után, amelyről tudjuk, hogy nagyon intenzíven várták az ősegyházban. A menyegző Jézus második eljövetelekor fog elérkezni. Ezt a menyegzőt hívja a Jelenések könyve a Bárány menyegzős lakomájának. A levél szerzője a házasok számára konkrét következtetéseket von le ebből a párhuzamból: arra figyelmezteti őket, hogy tisztán éljék házas életüket, mert Jézusnak és jegyesének, az egyháznak a kapcsolatát jelenítik meg.
1. Filemon és Onezimosz
Az
Újszövetségben ez az egyetlen magán
jellegű levél. A Kolosszéban élő Filemonnak
szól, aki jómódú keresztény
lehetett, akinek nagy házában elfért egy keresztény gyülekezet. A kolosszei
közösséget nem Pál alapította, hanem Pál tanítványa, Epafrász. Pál tehát személyesen nem ismerte Filemont és Kolosszét,
csak hallhatott róla Epafrásztól, aki a levél írásakor Pállal együtt
raboskodott feltehetőleg a Kolosszéhoz közel eső Efezus börtönében. (Ebből a
börtönből írta Pál a Filippi levelet is.)
Filemonnak nagy kárt okozott a rabszolgája, Onezimosz, akinek a neve görögül „hasznos”-t jelent. Sok rabszolgát
hívhattak így. Kétségbeesésében a közeli Efezusban tartózkodó Pálhoz menekült.
A szökött rabszolgát az egész birodalomban körözték, és ha elfogták könnyen
keresztre feszítéssel is büntethették. Ha viszont a rabszolga urának a
barátjához menekült, az nem számított szökésnek, mert ebben az esetben világos
volt, hogy közbenjárást akar kérni,
amíg urának haragja lecsillapodik.
Így menekült Onezimosz Efezusba, ahol Pált a börtönben találta. Bár Filemon és Pál személyesen nem ismerték egymást, Onezimosz joggal gondolhatta, hogy keresztény gazdája meg fog enyhülni vele szemben, ha erre Pál apostol kéri. Efezusban Pál személyének hatására Onezimosz megtért.
Pál
azért írja a levelet, hogy Filemon fogadja
vissza Onezimoszt, már nem mint
rabszolgát, hanem mint valami jobbat: mint
szeretett testvért. Pál még azt is felajánlja, hogy megtéríti az
Onezimosz által okozott kárt. Megemlíti, hogy szívesen tartaná maga mellett,
hogy segítsen neki a missziós munkában. A sorok között tehát igazában arra kéri
Filemont, hogy szabadítsa fel a
kereszténnyé lett rabszolgát. De mivel parancsolni nem akar, azt szeretné,
ha ezt Filemon szívességből és önként tenné.
A levélben Pál finoman „zsarolja” Filemont. A levelet
ugyanis nemcsak neki címezi, hanem a
házában lévő közösségnek is. Filemonnak tehát fel kellett olvasnia a
levelet a többi kereszténynek. Ezek után rendkívül kínos lett volna, ha Pál
kérését nem teljesíti, hiszen mindenki tudott az ügyről.
A keresztény hagyomány
szerint Filemon felszabadította
Onezimoszt és Pál szolgálatára rendelte. Onezimosz később Efezus püspöke lett, és nagy gondot fordított az apostol leveleinek
összegyűjtésére.
Összegzés
A
levélből kiderül Pálnak és az ősegyháznak koruk társadalmi viszonyaihoz való hozzáállása. A keresztényeket nagyon
erős testvéri szálak fűzték egymáshoz, amelyek eltörölték a társadalmi
különbségeket. Ahhoz kevesen voltak, hogy a rabszolgák felszabadításáért
küzdjenek, de a keresztény közösségen belül a különbségek nem érvényesültek. A
legtöbb egyházközségben jelen voltak gazdagok és szegények, zsidók és görögök,
férfiak és nők. A keresztény közösségben
mindnyájan testvérek, mindnyájan egyenrangúak
lettek.
PÁL KORINTUSBAN
Hanganyag: https://drive.google.com/file/d/1d9BjKTsAhR1uORpesnpYT1Yqlpxun2VT/view?usp=drive_link
1. Korintus városa Pál idejében
Korintus Achája
fővárosa, a római világ negyedik legnagyobb városa volt. Szent Pál második
missziós útja során érkezett ide. Athénból jött, ahol nem sikerült közösséget
alapítania. Elképzelhetjük tehát, hogy ezzel a csalódással a szívében, némi
szorongással közeledett a hatalmas város felé, amelyben minden elképzelhető
ember megfordult. Olyan rossz híre volt,
hogy egy bizonyos foglalkozáshoz kapcsolódó szavakat Korintusról neveztek el a
görögben: korinthiadzesztai:
fajtalankodni; korinthiasztész: strici; korinthia koré: prostituált.
Korintus kereskedőváros volt. Itt találkozott egymással ugyanis a Szaróni
és a Korintusi öböl. Azaz, hogy mégsem találkozott, mert a kettőt egy
A város fölé egy hatalmas sziklán,
2. Pál
Korintusban
Amikor Pál Korintusba érkezett, keresztényekkel
találkozott. Aquila és Prisca, ez a
zsidókeresztény házaspár, Rómából
menekült ide, amikor Kr. u. 49-ben Claudius császár minden zsidót kiűzött a
városból. Szintén sátorkészítők
voltak, és később Pál egyik legjobb segítőtársai lettek.
A görög világban annyira egyformák
voltak a piacok, hogy nem nehéz
elképzelnünk Pálnak, Aquilának és Priscának a műhelyét. Az üzlethelyiségek egy négyzet alakú teret vettek körül. A helyiségek
magassága és mélysége egységesen
Pál levelei alapján az derül ki, hogy a korintusi közösség rendkívül heterogén volt. Kisebbségben
voltak a zsidókeresztények, többségben a pogánykeresztények. A néhány jómódú
ember mellett sokan voltak a kézművesek és a rabszolgák. A gazdagok és a
szegények, intelligensebbek és egyszerűbbek közötti különbség később komoly
viszályokhoz vezetett.
Pál hosszabb időt, talán másfél évet is töltött Korintusban.
Innen írta a tesszalonikaiaknak
címzett leveleket. Azt is tudjuk, hogy bár keményen dolgozott, amit a
sátorkészítésből keresett, nem volt elég, mert örömmel fogadta a filippi hívek adományát. Ez később
vitához vezetett, mert a korintusiakét pedig visszautasította. Végül arról is
tudunk az ApCselből, hogy „amikor Gallio
volt Achája helytartója, a zsidók egy emberként Pálra támadtak és a törvényszék
elé hurcolták”. Gallio Seneca
fivére volt, és 51–52-ben volt
Achája provincia prokonzula. A zsidók nem örültek, hogy közöttük térít, illetve
hogy a zsidósággal szimpatizáló pogányok elfordulnak tőlük és kereszténnyé
lesznek. A Gallio előtti jelenet Pál számára jól végződött, Gallio arra hivatkozva, hogy ez vallási
kérdés és így a zsidók belügye, szabadon
bocsátotta Pált. Valószínűleg, hogy ne növelje tovább a feszültséget, Pál
ekkor befejezte hosszú és gyümölcsöző korintusi tartózkodását és Efezusba
utazott.
A Gallio előtti jelenet aprócska epizód
Pál életében, viszont rendkívül fontos a történészek
számára. Mivel más forrásokból tudjuk, hogy Gallio Kr. u. 51–52-ben
volt Korintusban prokonzul, ebből
tudjuk, hogy Pál mikor járt Korintusban.
Életének korábbi és későbbi eseményeinek idejét ehhez a Kr. u. 51–52-höz
viszonyítjuk.
1. Az 1Kor keletkezésének körülményei
Pálnak harmadik missziós útja során Efezus volt a központja. Itt hosszú
időn át tartózkodott, sőt börtönben is volt. Innen írta a Gal, Fil, Filem, Kol
és az 1Kor levelet. Korintusból rossz hírek érkeztek. Murphy törvénye szerint
ami elromolhat, az el is romlik. Ez történt Korintusban is. Ami egy új
közösségben elromolhat, az Korintusban elromlott. A hírhozók arról számoltak
be, hogy Apolló prédikációjának hatására a
közösség pártokra szakadt. Apolló
alexandriai zsidókeresztény volt, aki városában komoly retorikai képzést
kapott, és nagyon ékesszólóan tudta hirdetni az igét. Ennek hatására néhányan
lenézték Pál egyszerű igehirdetését, és azt mondták, hogy Apollóhoz csatlakoznak. Mások Péterrel
szimpatizáltak, de voltak akik minden apostoli tekintélyt elvetve csak Jézust akarták követni. A közösség négy
részre szakadt.
Nem ez volt azonban az egyetlen probléma.
A közösségben volt egy vérfertőző pár,
egy férfi, aki az apja feleségével élt együtt. Mások pogány bíróság előtt pereskedtek egymással, megint mások prostituáltakhoz jártak. Az agapén, a szeretetlakomán, a gazdagok dőzsöltek, a szegények pedig
éheztek. A korintusi közösség
példáján láthatjuk, hogy az ősegyház, amelynek hite és lelkesedése példa a
számunkra, sem volt ideális. Az újonnan megalakult keresztény közösségeknek is
meg kellett küzdeni mindazzal a problémával, amit egy új kezdet hoz magával.
Az
1Kor Szent Pál nagy levelei közé
tartozik. Ez vonatkozik terjedelmére is (16
fej. mint pl. Mk evangéliuma), de a benne érintett témák fontosságára is.
a)
A közösség pártokra szakadása. Pál
nagyon szépen válaszol azoknak, akik Apolló nyomán a bölcselkedésben keresték
az igazi kereszténységet: Isten gyöngéket
választott, hogy megszégyenítse az erőseket, oktalanokat választott, hogy a
bölcseket megszégyenítse. Arra hivatkozik tehát, hogy a korintusi közösségben is szép számmal voltak gyöngék és nem túl
intelligensek. Krisztus ismerete nem függ az értelmi képességektől. Másutt
pedig ezt írja: A megfeszített Krisztust
hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan botrány, a pogányoknak meg oktalanság, de a
meghívottaknak, akár zsidók, akár görögök: Krisztus,
Isten ereje és Isten bölcsessége. A megfeszített Krisztus hirdetése a
bölcselkedő görögök számára oktalanságnak tűnhetett.
b)
A szüzesség értéke. A korintusiak
nagyon közelre várták Jézus második eljövetelét. Ezért néhány fiatal azzal
kérdéssel fordult Pálhoz, hogy Jézus második eljöveteléig érdemes-e megházasodni
vagy jobb egyedül élni. Pál azt válaszolja, hogy az egyedülálló élet értékesebb, mert akkor az ember csak Istennel
törődhet, de a paráznaság veszélye miatt
ajánlatos megházasodni. Pál tehát meglehetősen reálisan gondolkodott az
emberről, és bár maga is közelre várta Jézus eljövetelét, ez nem akadályozta
meg abban, hogy reálisan gondolkodjon. Pál tehát a szüzességet tartja értékesebbnek,
de a házaséletről vagy a szexualitásról sem nyilatkozik negatívan. A szüzesség
mellett egy gyakorlati érv szól számára: aki
egyedül él, több időt szentelhet Istennek.
c)
Az istentisztelet rendje. Pál
megfeddi a korintusiakat, mert az agapén mindenki a maga motyójából étkezik,
így a gazdagok jóllaknak, a szegényeknek pedig koppan a szemük. Pál számára ez
a gyakorlati probléma ad alkalmat arra, hogy felidézze Jézus utolsó vacsoráját:
Az Úrtól
kaptam ugyanis, amit közöltem veletek: az Úr Jézus elárulásának éjszakáján
fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte és így szólt: „Vegyétek és egyétek, ez
az én testem, melyet értetek adok. Ezt tegyétek az én emlékezetemre.” Ugyanígy
vacsora után fogta a kelyhet és így szólt: „Ez a kehely az új szövetség az én véremben.
Ezt tegyétek, valahányszor isztok belőle, az én emlékezetemre.” Valahányszor
ugyanis e kenyeret eszitek, s e kehelyből isztok, az Úr halálát hirdetitek,
amíg el nem jön.
Pál a levelet 54 körül írhatta, legalább 10 évvel
korábban az első evangéliumnál. Tehát ez a legősibb
írott beszámoló az eukarisztia rendeléséről. A mai szentmisében használt
szöveg is ezért Pálét követi és nem az evangélistákét.
d)
A holtak föltámadása. Az ember halál
utáni élete zsidó gondolat volt, a görögök számára nagyon nehezen befogadható.
Az ApCsel beszámolója szerint Pált az athéniek is szívesen hallgatták, amíg a
feltámadásról nem kezdett el beszélni. Akkor otthagyták. Úgy tűnik, a
korintusiaknak is problémát jelentett ez a kérdés. Pál felhívja a figyelmüket,
hogy a Jézus feltámadásába vetett
hit és a holtak feltámadásába vetett
hit összetartozik. Ha valaki nem
hisz a holtak feltámadásában, az tagadja Jézus feltámadását is, ami pedig az
evangéliumnak és a keresztény hitnek a középpontja:
Elsősorban
azt hagytam rátok, amit magam is kaptam: Krisztus meghalt bűneinkért, amint az
Írás is mondja. Eltemették és harmadnapon föltámadt. … Ha nincs föltámadás,
akkor Krisztus sem támadt föl.
3. Szövegelemzés: A szeretet himnusza (1Kor 13. fej.)
Szóljak bár emberi szóval, énekeljek
angyalok nyelvén, ha szeretet nincsen
bennem, csak zengő érc vagyok és pengő cimbalom.
Legyen bár prófétáló tehetségem, ismerjem az összes titkokat, gyűjtsek egybe
minden tudományt, és hitem mozdítson hegyeket; Osszam szét bár minden vagyonom,
s adjak oda mindent a szegényeknek, adjam át testem a tűznek, hogy elégjek a
lángokban; ha szeretet nincs bennem semmit sem érek. |
szeretet: a görög szó: agapé A
görög cimbalom igazából hangolatlan cintányér volt. Arra volt jó, hogy nagy zajt lehetett vele csapni
pl. a sport rendezvényeken. (Korintus híres volt az itt készült bronzhangszerekről.) Ebben
az első szakaszban Pál adományokat
(prófétálás, nyelveken való beszéd, a tudomány ismerete) és jócselekedeteket sorol fel, amelyek
azonban értéktelenek szeretet nélkül. |
A szeretet türelmes és jóságos, nem
féltékeny, nem gőgös, nem kérkedő, nem tapintatlan, nem keresi a magáét, haragra
nem gerjed, a rosszat föl nem rója. Nem örül a gonoszságnak, |
A
második szakaszban Pál megszemélyesíti
a szeretetet, és mint egy élő személynek felsorolja a tulajdonságait. |
A szeretet soha el nem múlik. A prófétálás
megszűnik. Elhallgatnak a nyelvek is, és elenyészik a tudomány. Tudásunk csak
töredékes, töredékes a prófétálás, de amikor eljön a teljesség, ami
töredékes, az véget ér. Gyermekkoromban
gyermekként beszéltem, úgy gondolkodtam,
úgy ítéltem, mint gyermek, de amikor már férfivá nőttem, elhagytam a gyermeki dolgokat. Ma még csak tükörben, homályosan látunk,
akkor majd színről színre. Most még csak töredékes a tudásom, akkor majd úgy
ismerek, ahogy engem is ismer az Isten. Most megmarad a
hit, remény, szeretet, – ez a három, de közülük legnagyobb a szeretet. Törekedjetek
a szeretetre! |
A
harmadik szakaszban Pál párhuzamot von a gyermekkorból a felnőttkorba való
átmenet, és evilágból a túlvilági
életbe való átmenet között. Földi világunk olyan, mint a gyermekkor, majd
csak felnőtt korunkban, tehát a
túlvilági életben fogjuk meglátni a földi élet összefüggéseit.
Az
első szakaszban már említett adományok
ehhez a földi világhoz tartoznak, ezért mulandóak,
a szeretet azonban ehhez a
világhoz és a túlvilághoz is tartozik, örök,
ezért inkább erre kell törekedni, mint a múló adományokra. |
Pál leveleiben már találkoztunk két himnusszal, a Filippi levél és Kolosszei levél Krisztus himnuszával. Ezeket azonban nem Pál írta, hanem az ősegyházban már énekelt költeményeket csak kiegészítette és beillesztette a levelébe. A szeretet himnusza azonban kétségkívül Pál szerzeménye, amely bizonyítja, hogy maga is képes volt költői mű létrehozására.
A szeretet himnuszát a levélnek abban a részében
olvassuk, ahol Pál az istentiszteleten való viselkedésről ír. A himnusz
visszatérő témái a nyelveken való beszéd, a prófétálás és a tudomány ismerete.
Ezek a Szentlélek természetfölötti ajándékai, görög szóval karizmák voltak a korintusi közösség
számára. A nyelveken való beszéd azt
jelentette, hogy imádság közben valaki egyfajta extázisba esett, és olyan nyelven kezdett el fennhangon imádkozni,
amelyet sohasem tanult. Előfordulhatott, hogy a közösség egy másik tagja –
szintén extázisban – le tudta fordítani a szöveget. A prófétálás hasonló volt, azzal a különbséggel, hogy a jövendölést
mindenki megértette. Ezek a jelenségek a XIX–XX. században újra megjelentek a
karizmatikus közösségekben.
Ezeket a képességeket a Szentlélek ajándékainak tekintették,
a korintusi hívek között azonban vetélkedés
alakult ki, hogy melyik az értékesebb adomány: a nyelveken való beszéd, a
prófétálás vagy a tudomány ismerete. Pál ezeknek a vetélkedőknek írta a
Szeretet-himnuszt, hogy értésükre adja, ezek az adományok értékesek, de még értékesebb a szeretet. A többi adomány
semmit sem ér, ha az emberben nincs szeretet, ezért az adományok mellett
mindenkinek a szeretetre is törekednie kell.
4. Epilógus
A korintusi közösség egy aprócska keresztény gyülekezet volt egy óriási pogány városban. Tagjai közül sokan a szegényekből, és
a társadalom alsóbb rétegéből kerültek ki. A nekik szóló levél abban próbál
segíteni, hogy egy megszületőben lévő
keresztény közösség hogyan maradhat meg a pogányság tengerében. A XX–XXI. században sok keresztény közösség
elveszettnek érzi magát belső problémái és a külső világ szorításában. Az 1Kor segítségül szolgálhat nekik, hogy ne
veszítsék kedvüket, és ne szűnjenek meg Isten rájuk vonatkozó tervét keresni.
Miután
Pál elküldte Efezusból az 1Kor-t, szoros kapcsolatban maradt a korintusiakkal.
Elküldte hozzájuk Timóteust, de mivel
se a levél, se Timóteus nem járt sikerrel, Pál személyesen is elment hozzájuk. Azonban mivel személyes jelenléte
se hozott változást, visszatért Efezusba és írt egy újabb levelet, amely
azonban elveszett. Pál úgy említi, mint amelyet „könnyek között” írt, ezért „könnyek levelé”-nek szokták hívni. A
levelet Titusz vitte Korintusba.
Közben Pál Makedóniába ment, és itt várta Tituszt, aki meg is érkezett és végre
jó híreket hozott Korintusból:
Amikor
Makedóniába érkeztünk, semmi nyugalma sem volt testünknek, hanem mindenféle
szorongatást szenvedtünk: kívül harcok, belül félelem. De Isten, aki
megvigasztalja a megalázottakat, megvigasztalt
minket Titusz megérkezésével. Mert elbeszélte nekünk vágyódásotokat,
sírásotokat, buzgólkodásotokat érettem, úgyhogy még jobban megörültem.
Pál
ekkor írta valamelyik makedóniai
városból, Tesszalonikából vagy Filippiből a 2Kor-t, amelyben már megbékélés
tükröződik.
A
2Kor Pál négy nagy levele közé
tartozik. A levél mind tartalmában, mind hangulatában nagyon heterogén. Emiatt vannak, akik azt
feltételezik, hogy több önálló levélből áll, amelyeket Pál külön írt meg és
küldött el, és egy későbbi szerkesztő fűzte őket egymáshoz. Erre a feltevésre
azonban nincs bizonyíték. A levél szerkezete:
1–7. fej.: Pál megvédi saját apostoli küldetését
8–9. fej.: gyűjtés
a jeruzsálemi közösségnek
10–13. fej.: az álapostolok
cáfolata: Pál élete Krisztus szolgálatában
Az
álapostolok Pálnak olyan ellenfelei
lehettek, akik arra hivatkoztak, hogy küldetésüket az apostoloktól kapták. Valószínűleg
ugyanahhoz az jeruzsálemi-antióchiai zsidókeresztény körhöz tartoztak, akikkel
Pál már korábban is vitatkozott.
3. Szövegek
a) Isten ereje az emberi gyöngeségben (2Kor 4,8–11.14.16–17)
Mindenfelől
szorongatnak, de össze nem szorítanak, kétségeskedünk, de kétségbe nem esünk. Üldözést szenvedünk, de nem vagyunk elhagyottak, földre terítenek, de el nem pusztulunk. Testünkben Jézus
kínszenvedését
hordozzuk szüntelen, hogy Jézus élete
megnyilvánuljon halandó testünkön. Életünk
folyamán váltig halálra szánnak Jézusért minket, hogy Jézus élete is nyilvánvalóvá legyen halandó testünkön. Aki az Úr Jézust föltámasztotta, Jézussal minket is föltámaszt. A külső ember bennünk romlásnak indult, a belső megújul napról napra. A könnyű szenvedés,
amelyben most van részünk, a mennyei dicsőség
túláradó, örök mértékét szerzi meg nékünk. |
A
nehézségekben Jézus húsvéti misztériumával való hasonlóságot tapasztalja
meg, a halált és a feltámadást.
Külső
ember: a halandó, bűnös oldalunk. Belső
ember: a lelki, a halhatatlan oldalunk. |
Jézus
húsvéti misztériuma: Jézusnak meg kellett halnia, hogy fel tudjon támadni. Ez húsvét dinamikája, amely áthatja az életünket: ami rossz és
mulandó, annak el kell pusztulnia, hogy valami új és jobb szülessen. Pál ezért
saját életét is Jézus húsvétjának fényében szemléli: külső szenvedései által hasonlóvá válik a szenvedő Jézushoz, belsőleg
azonban feltámad vele együtt.
b) Az
apostol példája (2Kor 6,3–10)
Mindenben úgy viselkedtünk mint Isten
szolgái: nagy türelemmel megpróbáltatásban, szükségben, szorongatott
helyzetben, verést szenvedve, tömlöcben, zendülés közepette, fáradozásban, virrasztásban, böjtben,
tisztaságban és tudásban, béketűrésben és jóságban, a Szentlélekben és
őszinte szeretetben, igazmondásban és Isten erejében, az igazság támadó és
védő fegyverzetében, dicsőségben és megszégyenülésben, gyalázatban és jó
hírnévben, |
Az
első részben a nehézségek felsorolását,
és az azokban való helytállást olvassuk. Pál botozást szenvedett Filippiben a hatóságoktól, és több helyen volt
börtönben: Efezus, Filippi (később
Cesarea és Róma). Zendülés szinte
minden városban tört ki miatta; kiemelhetjük Demetriosz zendülését
Efezusban, és a korintusit, amikor Gallio helytartó elé vitték. |
mint csábítók, de mégis igazmondók,
mint ismeretlenek, de mégis jól ismertek, mint halálraszántak, de mégis élők,
mint összevertek, de belé nem haltak, mint szomorkodók, de mindig derűsek, mint szűkölködők, de sokat
gazdagítók, mint akiknek semmijük sincs, de övék mégis minden. |
A
második részben ellentétpárokat
találunk, amelyek a Nyolc Boldogság
paradoxonaira hasonlítanak: boldogok a szomorúak, szegények, üldözöttek stb. |
Pál
sok helyen beszél az apostoli szolgálattal együtt járó szenvedésekről. Ezek a nehézségek a korintusiak szemében
szégyenletesek és megvetendők lehettek. A görögök valószínűleg jobban örültek
volna egy jó kiállású, szónoki képességeit csillogtató és a sikertől duzzadó
igehirdetőnek. Amikor pedig a börtönviselt és talán egészségi problémákkal is
küszködő Pál nem felelt meg elvárásaiknak, megingott benne a bizalmuk: „a levelek ugyan súlyosak és erősek, a testi
megjelenése azonban erőtlen, és a beszéde gyarló” – mondták. Pál számára azonban az átélt
szenvedések nagyon fontosak: ezek teszik szolgálatát hitelessé. Általuk válik
hasonlóvá Jézushoz. Annak, aki Jézus halálát és feltámadását hirdeti,
magának se lehet más a sorsa, mint a megpróbáltatások ebben az életben, amelyek
elvezetnek a túlvilági élet örök húsvétjára.
c) Dicsekvés a gyöngeségekkel (2Kor 12,7–10)
Hogy el ne bízzam magam, tövist kaptam a testembe, a sátán
angyalát, hogy arcul verjen. Háromszor kértem emiatt az Urat, hogy távozzék
az tőlem; de ő azt mondta nekem: „Elég neked az én kegyelmem, mert az erő a
gyöngeségben lesz teljessé”.
Legszívesebben tehát gyöngeségeimmel dicsekszem, hogy Krisztus
ereje lakozzék bennem. Ezért telik kedvem a Krisztusért való erőtlenségben,
bántalmazásban, szükségben, üldöztetésben és szorongattatásban, mert amikor
gyönge vagyok, akkor vagyok erős. |
Sajnos
Pál nem mondja meg, mi ez a „tövis”.
Általában valamilyen betegségre,
pl. epilepsziára gondolnak, de vannak akik azt mondják, hogy Pál az általa
alapított közösségekben felmerülő rengeteg nehézségre gondol, amelyek megkeserítik az életét. Pálnak
az a tapasztalata: a saját gyengesége,
és Istennek a gyengeségben
megnyilvánuló ereje minden prófétának és minden meghívottnak a
tapasztalata volt. Mózestől Jeremiásig mindnyájan méltatlannak és kicsinek
érezték magukat, de mindnyájan hallhatták Isten biztató szavát is: „Ne félj,
én veled vagyok.” |